IT i framtidens skola - några aktörer uttalar sig
Abstract
Inledning: Informationsteknik (IT) är en mycket stor del av dagens samhälle. Skolans
uppdrag är att förbereda eleverna för att verka och leva i samhället. Har
pedagoger på skolorna tillräcklig kompetens inom IT för att kunna utföra
uppdraget?
Syfte: Studiens syfte är att undersöka några nationella samt lokala aktörers
förhållningssätt till IT i framtidens skola.
Frågeställningar: Hur ser några aktörer på utvecklingen av IT i skolan?
Vad satsas det på inom IT för verksamma i skolan?
Vilka satsningar inom IT-utbildning pågår och planeras inom lärarutbildningen?
Vad anser några aktörer att Lpo94 säger om IT i de tidiga skolåren?
Metod: Studien genomfördes i form av intervjuer med aktörer som är
verksamhetsansvariga inom Myndigheten för skolutveckling i Stockholm samt
Center för Skolutveckling i Göteborgs Stad. Vidare har även en skolledare, en
pedagog, en informant för lärarutbildningen i Göteborgs Stad samt en
programansvarig för satsningen på IT i lärarutbildningen på KK-stiftelsen
intervjuats. Intervjuerna, som skedde via telefon, spelades in och transkriberades.
Resultat: Gemensamt för alla informanterna var att de ansåg att IT i undervisningen är en
viktig del i framtidens skola. De ansåg att det redan i tidiga skolår borde införas
mer IT i skolan. Det fanns många satsningar både nationellt och lokalt i
Göteborgs Stad, för att integrera IT i undervisningen. Informanterna var eniga om
att satsningar redan borde ske inom lärarutbildningen för att blivande pedagoger
skall kunna använda IT för sin egen del och i det pedagogiska arbetet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Söderlund, Emma
Larsson, Jenny
Keywords
IT
framtidens skola
de tidiga skolåren
styrdoku
Language
sv