Show simple item record

dc.contributor.authorLindroth, Hannasv
dc.contributor.authorPedersén, Karolinesv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:32Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38702
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur genus och etnicitet konstruerades i ett urval av de mest utlånade barnböckerna i Göteborgs stad år 013. Våra frågeställningar var: Vilka identifikationer erbjuds i dessa böcker? Hur iscensätts genusmässiga och etniska identiteter? Vi använde oss av en kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys i vår textanalys. Detta då vi ville undersöka både det manifesta inslaget i texterna, alltså det som explicit uttrycks, men även analysera det som uttrycks mellan raderna. Då vi ansåg att en bildanalys skulle ge extra värde till vår textanalys, valde vi att komplettera textanalysen med en sådan. Vårt urval bestod av 7 barnböcker som alla fanns med på 100 listan över de mest utlånade böckerna på alla Göteborgs folk- och skolbibliotek. Vi valde särskilt ut böcker som hade minst en karaktär med annan än svensk etnicitet samt böcker där båda könen fanns med bland karaktärerna. I vårt resultat kunde vi se en effekt av de föreställningar som finns om kön och etnicitet. Vi fann att karaktärer som tillåts bryta mot könsnormerna samtidigt framställdes som annorlunda. Vidare fann vi att identifiktationsmöjligheterna för män och kvinnor som bryter mot genusförväntningarna var begränsade genom att karaktärens utseende förstärktes enligt könsnormerna. När karaktärer med annan än svensk etnicitet skildrades, var de mestadels i bakgrunden eller frammålades som stereotyper. Karaktärerna skildrades med häftigt temperament och illustrerades med stereotypt överdrivna drag. Då barnböckerna vi har analyserat används i skolan/förskolan är det viktigt att lärare diskuterar och granskar de värden som uttrycks däri. Böckerna ger möjlighet till igenkänning och identifikation varför det är nödvändigt att skildringen inte är för snäv. Det är därför av stor vikt att lärare kan bredda sitt utbud av böcker, som omfattar normbrytande flickor och pojkar utan att böckerna skildrar dem som annorlunda och avvikande från de andra av samma kön.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEtnicitetsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectidentifikationsv
dc.subjectbilderboksv
dc.subjectkapitsv
dc.title”Kenta ser att killarna kommer. Nu kollar dom på honom och på alla kjolarna. Det är nog bäst att han går på toan.” - Iscensättningar av genus och etnicitet i barnböckersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record