Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Jannaswe
dc.contributor.authorGunnarsson, Thereseswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:26Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:26Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3860
dc.description.abstractSyfte: Undersökningens syfte är att ta reda på elevers allmänna syn på och inställning till skolämnet idrott och hälsa i åldrarna sju till tolv år och se om det stämmer överens med vår hypotes. Undersökningens syfte är även att dels undersöka elevernas medvetenhet kring ämnets syften och mål enligt läroplanen, dels ta reda på pedagogernas tankar kring detta och tillvägagångssätt, för att eleverna ska uppnå målen i läroplanen för idrott och hälsa. Hypotes: Vi antar att elever uppfattar idrott och hälsa som en lektion där de bara får springa av sig samt ha roligt och att de därmed inte är medvetna om ämnets övriga syften. Frågeställningar: · Vad är elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan? · I hur stor utsträckning är eleverna medvetna om ämnets syften? · Hur går pedagogerna tillväga för att eleverna ska nå målen för ämnet idrott och hälsa? · Stämmer samhällets syn på skolidrotten överens med elevernas och pedagogernas? Bakgrund: Under våra VFU-perioder har vi fått en uppfattning att elever upplever att de har idrott och hälsa enbart för att de ska få springa av sig samt ha roligt och att de därmed inte är medvetna om ämnets syften och mål. Ämnet idrott och hälsa bedrivs på schemalagd tid och har en egen kursplan och lämpar sig väl för att göra en studie på skolan. Studien skulle belysa lärares och elevers inställning till ämnet samt deras medvetenhet kring ämnets syften enligt läroplanen. Metod: Litteratur, enkätundersökning för elever (85st) samt intervjuer med fyra pedagoger. Dessa metoder samt litteraturen har vi relaterat till ämnets kursplan. Resultat: Elever är delvis medvetna om ämnets syften och har en positiv inställning till ämnet. Pedagogerna arbetar antingen helt eller delvis efter kursplanen eller utgår enbart ifrån erfarenhet vid planering av idrottslektioner. Pedagogerna arbetar med samarbetsövningar och gruppövningar, för att få eleverna att utveckla sitt sociala samspel. Eleverna vill ha mer idrott i skolan och forskare hävdar att de även behöver detta. Ämnets legitimitet bör stärkas, för att få ett ökat timantal. Detta kan påverkas genom att egenvärdet för ämnet förstärks, det vill säga att Samhällets behov påverkar utformningen av idrott och hälsa.swe
dc.language.isosvswe
dc.title"Idrott är mer än att slänga in en boll och bli svettig, fokus ligger på hälsa och kropp" - En undersökning om idrott och hälsa i de lägre åldrarnaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record