Show simple item record

dc.contributor.authorAlmqvist, Johannaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Janswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:20Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:20Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3853
dc.description.abstractSyfte Syftet med undersökningen är att väga utomhuspedagogikens för- och nackdelar mot varandra, för att utröna de eventuella vinster utomhuspedagogiken kan tillföra skolan. Huvudfråga Varför utomhuspedagogik? - slöseri med skolans resurser eller väl använd tid? Metod och material Som metod har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer och analys av tidigare forskning samt skolans styrdokument. Vi har kategoriserat resultatet utifrån vår frågeställning. Resultat I såväl styrdokument som litteratur och intervjuer har de positiva aspekterna av utomhuspedagogik framträtt. Ytterst lite har talat emot användandet av utomhuspedagogik. Trots detta används inte utomhuspedagogiken i så stor utsträckning i skolan idag. Av undersökningen har vi kunnat utläsa att detta beror på tidsbrist, ekonomi, väder, felaktig klädsel och okunskap om vad utomhuspedagogik innebär. Betydelse för läraryrket Utomhuspedagogiken kan ge en ny dimension till lärandet där upplevelsen, lusten att lära och möjligheten att integrera teori och praktik är viktiga grundstenar. Detta för att eleverna i framtidens skola skall kunna få en möjlighet att utveckla en vidare kunskap.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectUtomhuspedagogikswe
dc.subjectrörelse i lärandetswe
dc.titleVarför utomhuspedagogik? ­ slöseri med skolans resurser eller väl använd tid?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record