Han förstår inte vad jag säger och kan aldrig koncentrera sig! - En studie omhur pedagoger på två skolor tänker och arbetar kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte är att ta del av pedagogers tankar på två olika skolor i mötet med barn med annat modersmål i
koncentrationssvårigheter. Syftet är också att undersöka om de pedagogiska kartläggningar som görs innan
ett åtgärdsprogram upprättas är anpassade för elever med annat modersmål.
Metod
Vi har använt oss av kvalitativ intervju som metod och vi har intervjuat pedagoger och specialpedagoger på
två olika skolor. Materialinsamlingen består av tidigare forskning och tidigare examensarbeten samt relevant
litteratur såsom styrdokument.
Resultat
Resultatet är sammanställt utifrån de svar vi fått under våra intervjuer och detta är också kopplat till den
litteratur och de teorier vi använt oss av. I resultatet har vi funnit att pedagogerna på de två skolorna säger
sig tänka på olika sätt kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Vår undersökning
visar också att få av pedagogerna hade kännedom om hur en pedagogisk kartläggning görs. De som känner
till hur kartläggningen görs är specialpedagogerna, dock visar resultat i vår undersökning att man inte alltid
använder sig av pedagogisk kartläggning vid upprättande av åtgärdsprogram.
Undersökningen har betydelse för att vi belyser och tar reda på hur pedagoger säger sig bemöta barn med
annat modersmål i koncentrationssvårigheter i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Rylander, Pernilla
Einald, Katarina
Keywords
Koncentrationssvårigheter
elever med annat moders
Language
sv