Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan
Abstract
Syfte och frågeställningar
Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger säger sig möjliggöra för barn med autism och
utvecklingsstörning, när det kommer till dessa barns kommunikationsmöjligheter och språkutveckling.
Våra frågeställningar är: Hur arbetar pedagoger i olika verksamheter med barns kommunikation? Vad
säger aktuell forskning om metoder som är att föredra när det gäller barn kommunikationsmöjligheter?
Metod
För att få en inblick i hur arbetet kan se ut i verksamheterna runt barn med autism och
utvecklingsstörning valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Sju intervjuer är genomförda.
Intervjuerna utgår ifrån frågeområden med få frågor, detta ger ett stort utrymme för öppenhet vad gäller
informantens erfarenheter och känslor. För att få kunskap om metoder som är att föredra har vi studerat
tidigare forskning inom området. Vi har läst och diskuterat litteratur som vi sammanfattat och redovisar
i litteraturgenomgången.
Resultat
Informanterna har genom intervjuerna berättat om deras verksamhet och erfarenheter. Intervjuerna har
berört barns språkutveckling och hur pedagoger möjliggör kommunikation för barnen. Alternativa
kommunikationssätt förekommer i verksamheterna, såsom bildkommunikation, tecken, musik, skriven
text etc. Något som de alla var överens om var att tydlighet och struktur är positivt för barnen. Även
samarbetet runt barnet vad gäller skola, hem och habilitering är tydligt av vikt. Att utgå ifrån varje
unikt barn och se till just det barnets förutsättningar och möjligheter uttalas av dem alla, och ses som en
stor utmaning och viktig uppgift.
Betydelse för läraryrket
Barn med autism behöver en väl anpassad pedagogik. Pedagoger måste därför ha goda kunskaper om
barnets funktionshinder och individuella begränsningar och förmågor. Studien presenterar en mängd
olika kommunikationssätt som vi anser har betydelse för läraryrket. Pedagoger bör ha kunskap om
kommunikation som begrepp och de hinder som finns för barn med autism och utvecklingsstörning där
man istället erbjuder alternativa vägar för kommunikation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Boij, Veronica
Bang, Lisa
Keywords
Kommunikation
Autism
Språkutveckling
Language
sv