Show simple item record

dc.contributor.authorCederroth, Madeleneswe
dc.contributor.authorKihlberg, Jennyswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:02Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:02Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3832
dc.description.abstractInledning Under lärarutbildningen har vi ofta stött på begreppet lärandemiljö. Tidigt under vår lärarutbildning väcktes ett intresse för lärandemiljö och i synnerhet den fysiska lärandemiljön. Vi har valt att fokusera på den fysiska klassrumsmiljön i åldersintegrerade klasser, år F-. Med begreppet fysisk klassrumsmiljö avser vi klassrummets utformning, och vi har valt att inrikta oss på färgsättning, inventarier och möblering. Syfte Syftet är att i uppsatsen ta reda på de förhållningssätt och erfarenheter som ämnesdidaktiker och yrkesverksamma lärare har angående den fysiska klassrumsmiljön och sammanföra dem med våra egna ställningstaganden och erfarenheter. Genom att intervjua ämnesdidaktiker vill vi få tillgång till det teoretiska perspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö. Genom att intervjua de yrkesverksamma lärarna vill vi få tillgång till det praktiska perspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö. Frågeställning Utifrån ämnesdidaktikerns, den yrkesverksamma lärarens, och den blivande lärarens perspektiv, har vi formulerat tre frågeställningar som belyser detta ämne: 1. Hur vill ämnesdidaktiker, utifrån ett teoretiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön? . Hur vill yrkesverksamma lärare, utifrån ett praktiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön? 3. Hur kan vi som blivande lärare utforma den fysiska klassrumsmiljön, för att kunna arbeta utifrån ett teoretiskt och praktiskt perspektiv? Metod För att få det teoretiska perspektivet i utformningen av den fysiska klassrumsmiljön, genomförde vi intervjuer med ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen. För att få det praktiska perspektivet i utformningen av den fysiska klassrumsmiljön, genomförde vi intervjuer med yrkesverksamma lärare inom skolverksamheten. Efter avslutade intervjuer sammanför vi praktik och teori. Vi presenterar två modeller av hur den fysiska klassrumsmiljön kan utformas. Material Vårt examensarbete grundar sina resultat på det material som vi samlat in vid intervjuer med ämnesdidaktiker och yrkesverksamma lärare. Materialet innehåller även litteratur och aktuella teorier inom ämnet. Resultat De slutsatser som vi kunde dra när det gäller de yrkesverksamma lärarna var att de lägger liten vikt vid den fysiska klassrumsmiljön. Endast 1 av 4 tillfrågade ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen uppgav att de stödde sina uppfattningar på en teoretisk grund, de övriga ämnesdidaktikerna föreföll att enbart utgå från sina personliga erfarenheter. Betydelse för läraryrket Vi ville att de intervjuade ämnesdidaktikerna skulle ge oss de teorier som vi sedan kan tillämpa i praktiken när vi, som utexaminerade lärare, planerar utformningen av det fysiska klassrummet. Vi ville att de yrkesverksamma lärarna skulle dela med sig av sina praktiska erfarenheter angående den fysiska klassrumsmiljön.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLärandemiljö - en miljö att lära i. En studie om klassrummets betydelse för den pedagogiska verksamhetenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record