Rörelse i förskolan En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fysiska aktivitet
Abstract
Bakgrund Under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) har vi fått uppleva
stora barngrupper där barnen uppmanas att vara lugna och tysta för att det ska
bli en harmonisk miljö. Förmaningsord som att "inte springa" och "sitt stilla"
från vuxna till barn blir därför allt mer vanliga. Vi ville därför ta reda på
pedagogernas inställning till fysisk aktivitet i förskolan.
Syfte Syftet med vårt arbete är att ta reda på olika pedagogers inställning till barns
motoriska utveckling och behov till rörelse. Vi vill även ta reda på vilka
planerade rörelseaktiviteter som används i förskolan och hur de utförs. Vår
huvudfråga i denna studie är att ta reda på pedagogernas inställning till fysisk
aktivitet i förskolan.
Metod Vi har valt att göra en kvalitativ studie i form av intervjuer. Dessa intervjuer
spelades in på kassettband. Vi har intervjuat sex förskollärare, tre som arbetade
på "vanliga" förskolor och tre som arbetade på förskolor med hälso- och
rörelseprofil. Studien bygger även på tidigare forskning och litteratur inom
området barns motoriska utveckling.
Slutsatser Studiens resultat visar att det inte var någon större skillnad mellan de profilerade
och de "vanliga" förskollärarnas syn på fysisk aktivitet i förskolan. Alla
förskollärarna hade ett väl utvecklat hälsotänk och arbetade medvetet med barns
rörelse och välmående.
Degree
Student essay