Show simple item record

dc.contributor.authorElversson, Elin
dc.contributor.authorJacobson, Frida
dc.date.accessioned2015-02-11T13:48:13Z
dc.date.available2015-02-11T13:48:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38238
dc.description.abstractAbstract Göteborgs Universitet Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet Författare: Elin Elversson, Frida Jacobson Termin och år: Vårterminen 2014 Institution: Utbildningsvetenskapliga fakulteten Handledare: Birgitta Frändberg Nyckelord: Sex och samlevnadsundervisning, högstadiet, hbt-frågor, diskriminering, trakasserier, biologi, psykologiska aspekter. Syfte Syftet är att undersöka hur lärare lägger upp sex och samlevnadsundervisningen utifrån perspektivet att förhindra trakasserier och diskriminering gentemot hbt-personer. Metod och material Vi har, med utgångspunkt i läroplanen, använt oss av intervjuer med verksamma lärare och en barnmorska på ungdomsmottagningen. I studiens analyserande del har vi använt annan relevant litteratur. Resultat Lärarna och barnmorskan arbetar för att alla elever ska känna sig inkluderade, oavsett sexuell läggning. Trots detta förekommer det diskriminering, trakasserier och kränkningar av hbtpersoner. Relevans för läraryrket Detta arbete är tänkt att generera olika förslag på utvecklingsområden gällande att förebygga diskriminering och trakasserier av hbt-personer.sv
dc.format.extent44 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesVT14-2390-167sv
dc.subjectSex och samlevnadsundervisningsv
dc.subjecthögstadietsv
dc.subjecthbt-frågorsv
dc.subjectdiskrimineringsv
dc.subjecttrakasseriersv
dc.subjectbiologisv
dc.subjectpsykologiska aspektersv
dc.title”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadietsv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record