Negative campaigning En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter
Abstract
Titel: Negative campaigning: En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter
Författare: Olle Berntson och Eric Säwe
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet
Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2014
Handledare: Gabriella Sandstig
Sidantal: 31, inklusive bilagor
Syfte: Att kartlägga omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress under andra hälften av 1900-talet.
Metod: Kvantitativ innehållsanalys
Material: Annonsmaterial i Dagens Nyheter
Huvudresultat: Våra resultat visar att omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress över tid har minskat. Andelen negative campaigning hade en tillfällig uppgång under 1970- och 1980-talen med en topp 1988, för att sedan slutet av 1990-talet försvinna helt. Under valrörelsen 1988 var andelen annonser klassade som negative campaigning som högst och låg på 13 %, för att under efterföljande decennium försvinna helt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Berntson, Olle
Säwe, Eric
Series/Report no.
Examensarbete
C918
Language
swe