Den skräddarsydda reklamen En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook
Abstract
Titel Den skräddarsydda reklamen – En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook
Författare Anna Höglund Ekehäll och Isabelle Forsberg
Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet
Termin Höstterminen 2014
Handledare Malin Sveningsson
Antal sidor och ord 42 sidor och 17867 ord, exklusive bilagor och referenser
Syfte Syftet med studien är att beskriva unga vuxna kvinnors upplevelser av den riktade reklamen på
Facebook.
Metod och material Kvalitativ studie baserad på två fokusgruppsintervjuer
Huvudresultat Studien visar att det finns en medvetenhet kring att reklamen på Facebook är riktad
samt en viss kunskap kring hur det går till. Riktandet i sig uppfattas inte som problematiskt, däremot är kategoriseringen i viss del generaliserande på ett sätt som inte uppskattas. Hade kategorierna kalibrerats för att göra reklamen mer träffsäker och reproducera färre stereotyper hade den kunna uppfattas som ett välkommet tillskott i Facebookflödet. Informationen om användarna som Facebook använder för att anpassa och rikta reklamen känns okej för våra intervjupersoner att dela med sig av, om den används till specifikt det. Ovissheten i hur den här informationen kan komma att
användas i ett större perspektiv genererar dock en del oro hos deltagarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Höglund Ekehäll, Anna
Forsberg, Isabelle
Keywords
Facebook
kvalitativ studie
fokusgrupper
online behavioral advertising
online behavioral targeting
riktad reklam
målgruppsanpassning
kvinnoideal
stereotyper
schabloner psykologisk reaktans
reactance
panoptikon
dataveillance
tredjepersonseffekter
reklamundvikande
sociala medier
genus
reklameffekter
övervakning
Series/Report no.
Examensarbete
C912
Language
swe