Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Christianswe
dc.contributor.authorFosshammar, Patricswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:41Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:41Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3809
dc.description.abstractSammanfatning: Det övergripande syftet med studien var att lyfta fram, analysera, problematisera och kritiskt granska hur Universeums beskrivningar av sin skolverksamhet kan relateras till, grundskolans och gymnasieskolans styrdokument med avseende på etik, personligt ställningstagande och kritiskt tänkande. Grunden till studien är att Universeum själva beskriver sin skolverksamhet som att den är kopplad till läroplanernas mål. Ett Science Center och skolan är dock två skilda verksamheter där förmedling av kunskap sker på olika sätt och målen med verksamheterna är i grunden vitt skilda. För att lyfta fram de frågor som uppkommer i denna problematik genomfördes en kvalitativ textanalys för att jämföra innehållet mellan Universeums lärarhandledning till deras skoltema "Hållbar utveckling" och läroplanerna, Lpo94 och Lpf94. Resultatet från denna textanalys visade på en diskrepans mellan läroplanernas mål med avseende på etik, kritiskt tänkande och personlig ställningstagande och Universeums beskrivningar av temat "hållbar utveckling". Ett andra syfte var att undersöka hur Universeums skolverksamhet i praktiken förhåller sig till olika miljöundervisningstraditioner. En fördjupad datainsamling genomfördes där genomförandet av temabesök i hållbar utveckling observerades. Resultaten från denna fördjupade datainsamling visade att Universeum i huvudsak bedriver en normerande miljöundervisning. Sammantaget pekar resultaten på svårigheten att överföra mål skrivna för skolan till en miljö som står utanför det formella utbildningssystemet. iswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäroplanswe
dc.subjecthållbar utvecklingswe
dc.subjectScience Centerswe
dc.subjectkvalswe
dc.titleLäroplaner och miljöundervisningstraditioner i en informell lärandemiljö ­ en kritisk studie av Universeums skolverksamhetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record