Undervisning för hållbar utveckling att fånga en vilja till aktiv handling
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att ur ett elevperspektiv synliggöra hur skolan arbetar med helheter och sammanhang gällande
undervisning för hållbar utveckling. Vi kommer att undersöka elevernas attityder, värderingar, handlingsvilja
och deras syn på sitt eget inflytande i skola och samhälle. Vi kommer även att se på lärarnas intentioner med
övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling.
Huvudfråga
Hur kan undervisningen för hållbar utveckling verka för att eleverna utvecklar en vilja till aktiv handling i miljö-
och samhällsfrågor?
Metod
Vi har gjort elevenkäter bland 38 elever i skolår 9 på två olika skolor och lärarenkäter i två arbetslag. Utifrån
enkätundersökningen delade vi in eleverna i kategorier. Med kategorierna som bas valde vi ut elever för intervju.
Vi genomförde fyra gruppintervjuer. Vi har även gjort litteraturstudier.
Resultat
Eleverna visar på goda kunskaper gällande miljö- och samhällsfrågor. Däremot har många svårt att se samband
mellan ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. De visar omsorg om andra människor och framtida
generationer. Att få vara med och påverka kan väcka ett intresse för miljö- och samhällsfrågor om ungdomarna
bemöts med respekt och intresse från vuxenvärlden. Eleverna tycker att det är viktigt att man i skolan får
diskutera etiska och moraliska ställningstaganden för att i framtiden kunna fatta rätt beslut.
Lärare arbetar generellt med övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling. Men de upplever olika
hinder och svårigheter i detta arbete.
Betydelse för läraryrket
Att föra demokratiska samtal är viktigt i undervisning för hållbar utveckling för att tydliggöra samband mellan
sociala, ekologiska och ekonomiska dimensioner. Ett pluralistiskt förhållningssätt är viktigt i val av didaktiska
metoder och för att väcka intresse och skapa samband mellan ovan nämnda dimensioner.
Vi anser att fortbildning av lärare och skolledning krävs både i förståelse av begreppet undervisning för hållbar
utveckling och med dess implementering i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Backman, Lotta
Höglund, Julia
Keywords
Hållbar utveckling
helheter och sammanhang,
Language
sv