Miljökrav – Varför inte?
En fallstudie om miljökrav inom ramen för offentlig
Abstract
Offentlig upphandling är reglerad i lagen om offentlig upphandling (LOU) och i
Sverige uppgår summan av all upphandling varje år till cirka 500 miljarder kronor.
Det är Sveriges skattepengar som finansierar upphandlingen och därför är det viktigt
att pengarna används på ett så optimalt sätt som möjligt. Eftersom det upphandlas
stora mängder varor och tjänster varje år, har upphandling en betydande effekt på
miljön. EU har tydliga direktiv som uppmanar upphandlare att tillämpa miljökrav
inom offentlig upphandling men direktiven är inte reglerad i lag och upphandlare får
därmed själva anpassa miljökrav inom deras verksamhet. Det är då viktigt för
offentliga myndigheter att ha i åtanke den påverkan som upphandling har och hur man
bör upphandla för att främja miljömål. Upphandling kan i dessa fall användas som
styrmedel för nationella och interna mål samt att främja ett ökat miljötänk och en
hållbar utveckling. I praktiken kan det dock uppstå hinder som gör det svårt att
tillämpa miljökrav inom offentlig upphandling.
Syftet med denna uppsats är att belysa vilka faktorer som hindrar upphandlare att
ställa miljökrav, är budgeten den främsta komponenten eller finns det andra mer
betydliga faktorer. Genom tidigare forskning och intervjuer med upphandlare ifrån
Lerum och Härrydas kommun har vi analyserat processen för att applicera miljökrav
inom ramen för offentlig upphandling och analyserat faktorerna som påverkar dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-01-27Author
Ersbacken, Anna
Jansson, Malin
Keywords
Offentlig upphandling
Miljökrav
Styrning via upphandling
EU direktiv
Language
swe