Show simple item record

dc.contributor.authorWidén, Axelswe
dc.contributor.authorAndersson, Johanswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:36Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:36Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3804
dc.description.abstractSyfte Syftet med undersökningen är att undersöka fyra faktorer som påverkar elevens uppfattning om betygens rättvishet, och att avgöra vilken eller vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på elevens upplevelse av rättvisa. Huvudfråga Vad påverkar mest elevernas uppfattning om betygets rättvishet ­ sådant vi som lärare kan ändra på, eller sådant som ligger utanför vårt inflytande? Metod och material Vi använder oss av en enkät som delats ut till 11 gymnasieelever i tvåan och trean. De får svara på hur rättvisa de tycker att betygen är i allmänhet, vilket kön de tillhör, om de går i tvåan eller trean, om de fått mycket information om betygskriterierna samt om de fått kontinuerlig information om hur de ligger till betygsmässigt under kursens gång. Svaret på den första frågan (om hur rättvisa betygen är i allmänhet) jämförs sedan med svaren på övriga frågor, vilket visar hur mycket respektive faktor har påverkat betyget. Resultat Resultaten visar att de påverkbara faktorerna (information om betygskriterier samt kontinuerlig information om vilket betyg eleven har för tillfället) har betydligt större inflytande på elevernas uppfattning av betygets rättvishet än de opåverkbara (ålder och kön). Samtidigt framgår att det finns andra faktorer som spelar in och kanske är viktigare, men som inte ligger inom räckhåll för det här arbetet. Betydelse för läraryrket Undersökningen fastställer att läraren har ett stort ansvar för huruvida eleverna uppfattar sina betyg som rättvisa eller inte, eftersom de för läraren påverkbara faktorerna spelar mycket större roll än de opåverkbara. Detta betyder att läraren måste ha ett genomtänkt och medvetet sätt att hantera de här faktorerna på. Att eleverna uppfattar betygen som rättvisa är viktigt för att de skall ha en god relation till skolans värld.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBetygswe
dc.subjecträttvisaswe
dc.subjectelevperspektivswe
dc.subjectbetygskriterierswe
dc.title...and Justice for all ­ Vad påverkar elevernas uppfattning om betygets rättvishet?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record