Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37975
dc.description.abstractAbstract Detta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymme i förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nytt inslag i förskolan. För att åtgärda problemet har Skolverket givit högskolor och universitet i Sverige i uppdrag att vidareutbilda verksamma pedagoger genom kursen Naturvetenskap och Teknik. Syftet med arbetet är att undersöka de tekniksyner som framkommer i kurslitteraturen från Förskolelyftets fortutbildningskurser Naturvetenskap och Teknik som hålls på högskolor och universitet i Sverige. Frågorna vi ställer är hur beskrivs de olika synsätten som går att finna i kurslitteraturen, och på vilket sätt angränsas de? Studien innefattar inte uppfattningen av teknik som IKT (informations- och kommunikationsteknik). Metoden som används är diskursanalys med utvalda tillhörande diskursteoretiska begrepp. Dessa har vi applicerat på materialet som består av tre återkommande böcker hämtade från kurslitteraturen. Resultatet visar på att kurslitteraturen lyfter fyra sätt att se på teknik utifrån kurslitteraturen från Förskolelyftet. Utifrån metoden diskursteori har vi gett de fyra synsätten rubrikerna: Teknik i vardagen, Teknik som ett hjälpmedel till problemlösning, Teknik som nyckel till hållbar utveckling samt Teknik ur ett jämställdhetsperspektiv. Dessa diskurser är avgörande för hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten och lyfter teknik tillsammans med barnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolansv
dc.subjectFörskolelyftetsv
dc.subjectPedagogisk kurslitteratsv
dc.titleTeknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record