Inlärning av multiplikationstabellen - En fallstudie om effektivisering av inlärning av multiplikationstabellen
Abstract
Undersökningens syfte är att studera hur en grupp elevers inlärning av multiplikationstabellen
kan påverkas genom att strukturera inlärningen. Undersökningen omfattade 57 elever och
pågick under 4 veckor. Den äger rum i en klass i årskurs 3, två klasser i årskurs 4 och en klass
i årskurs 6. För detta använde jag Wiggo Kilborns material (1973) gällande inlärning av
multiplikationstabellen, i Plan matematik (Kilborn & Johansson, 1985). Detta gjordes med
hänsynstagande till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, kursplaner och
betygskriterier för ämnet matematik i grundskolan och skolverkets rapporter. Fördjupningen i
ämnet krävde en del litteraturstudier.
Genom analys av lärarnas och elevernas svar på intervjuer, har jag fått reda på deras
förhållningssätt till multiplikationstabellinlärningen. Lärarna tycker att det är nödvändigt att
kunna tabellerna innan barnen börjar med multiplikationsalgoritmen, men de flesta är osäkra
på den metod de använder vid inlärning av multiplikationstabellerna. Det har visat sig att
somliga elever omedvetet använder viss struktur vid multiplikationsinlärningen. Andra elever
bara rabblar upp tabellerna utan att använda någon strategi.
Genom att mäta skillnaden mellan medelvärdet på test som gjordes före och efter
tabellträningen, kom jag fram till att om Kilborns metod (1973) används på ett
systematisksätt, verkar den ge goda resultat på barnens inlärning av multiplikationstabellen,
utan att lärare och elever behöver lägga ned särskilt mycket arbete på tabellträningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Khousravi, Mahroo
Keywords
Inlärning
baskunskaper
huvudräkning
multiplikat
Language
sv