Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:08Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:08Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37938
dc.description.abstractAbstrakt Den naturvetenskapliga teorin om livets utveckling, evolutionsteorin, är komplex att undervisa. Undervisningen måste hantera att varje elev har sina egna föreställningar. Det räcker inte med att undervisa om evolutionsteorin utan hänsyn måste också tas till elevernas alternativa idéer, de måste diskuteras och motbevisas. Dessutom rör evolutionsundervisningen religiösa övertygelser som kan hamna i konflikt med undervisningen. Syftet med denna undersökning är att kartlägga elevers föreställningar om livets utveckling. Studien syftar även till att upptäcka om det finns korrelationer mellan elevers bakgrund och deras föreställningar. Korrelationer visar huruvida det är möjligt att förutsäga elevers föreställningar om livets utveckling. Undersökningens didaktiska huvudmål är därför att visa betydelsen av att man som lärare känner till elevers föreställningar med syfte att lärare ska kunna förbereda sig på att bemöta dem ordentligt och därmed förebygga eventuella konflikter. För att uppnå syftet undersöks föreställningar hos 9 elever på tre gymnasier i Västra Götalands län. En enkät användes för att insamla elevers föreställningar, deras uppfattningar av utvalda föreställningar och information om deras bakgrund. Efter analys valdes sex elever ut för intervju vilket gav en djupare förståelse för deras svar. Studien visar på en stor variation av föreställningar med en prominens av Big Bang och evolutionstänk som förklaring till livets utveckling. Studien visar också på stor variation i uppfattningar av de utvalda föreställningarna vilket bekräftade styrkan av elevers alternativa teorier till evolutionsteorin. Vidare upptäcktes ett samband mellan elevers föreställningar och religion. Detta bekräftar att religiösa elever är mer benägna att ha en kreationistisk syn på livets utveckling medan ateister är mer benägna att ha en vetenskaplig förklaring. Detta lyfter betydelsen av att känna till elevers föreställningar för att under evolutionsundervisningen kunna bemöta dem och på så sätt undvika ett avvisande av evolutionsteorin och konflikter i skolan. Isv
dc.language.isosvsv
dc.subjectämnesdidaktiksv
dc.subjectevolutionsteorinsv
dc.subjectföreställningarsv
dc.titleOm livets utveckling: en kartläggning av elevernas föreställningar inför undervisning om evolutionsteorinsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record