Show simple item record

dc.contributor.authorandersson, saraswe
dc.contributor.authorjohnsson, evelinaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:24Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:24Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3790
dc.description.abstractSammanfattning: Även om både vårt samhälle, genom olika kanaler, dagligen påpekar det och det står i skolans kursplaner och dagens ungdomar själva säger det, så är kunskaper i språk inte något, som i praktiken, prioriteras bland Sveriges ungdomar. Eftersom vi båda är blivande språklärare var vi intresserade av att ta reda på varför gymnasieeleverna väljer att hoppa av sina studier i moderna språk. Syftet med studien är att leta efter mönster bland de elever som har hoppat av sina moderna språk och deras tankar om språkstudierna. Vi ämnar använda våra resultat för att kunna motverka den höga andel avhopp av moderna språk som förekommer bland gymnasieelever. Vi har använt oss av en kvantitativ enkätundersökning där 75 stycken gymnasieelever i Göteborgsregionen har deltagit, som alla går det naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga programmet. Vi har även utfört tre kortare kompletterande intervjuer. Resultat som kunde utläsas ur studien sammanfattas nedan i punktform · Steg tre var det steg som överlag drabbades mest av avhopp, därefter kom steg ett. · Det visade sig att tyskan var det språk som hade flest lärarbyten. · I alla språken låg majoriteten av eleverna i genomsnitt på VG. · Närmare tre fjärdedelar av alla deltagarna ansåg att de inte hade påverkats av någon annan i valet av språk. · 58, % av samhällsvetarna hade strategiska skäl till att hoppa av sina språkval medan motsvarande siffra för naturvetarna var 4,1%. · 88 % av alla respondenterna ansåg att de skulle få nytta av språk senare i livet. · Vi har inte kunnat finna någon skillnad språken emellan när det gäller den egentliga anledningen till avhopp från studier i moderna språk. Däremot har vi kunnat utläsa ett mönster bland våra deltagare som tyder på att ofta förekommande anledningar till avhopp är dåliga pedagoger samt tråkig undervisning.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmoderna språkswe
dc.subjectavhoppswe
dc.subjectstrategiska avhoppswe
dc.subjectstegswe
dc.subjectlswe
dc.titleEn studie om avhopp i moderna språk - Finns det skillnader i avhopp av moderna språk beroende på vilket språk som läses och vilka elever som läser det?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record