Show simple item record

dc.contributor.authorNorman, Mariesv
dc.contributor.authorTörnqvist, Karinsv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37633
dc.description.abstractDen nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia, religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tiden mellan ämnena och över årskurserna. Hur mycket tid som ägnas åt ett ämne får stora konsekvenser för lärares arbete och har betydelse för elevernas resultat. Lärarens möjligheter att bedriva undervisning styrs i stor utsträckning av hur mycket tid som läggs på ämnet i schemat. Den här studien utgår därför från frågan om hur mycket undervisningstid som ägnas åt de respektive fyra SO-ämnena i lokala timplaner och scheman och vilka faktorer som påverkar tilldelningen. Genom att samla in lokala timplaner och scheman från grundskolor i Göteborgs Stad och göra beräkningar på mängden tid, har frågan om hur tiden faktiskt fördelas till och mellan SO-ämnena i scheman och timplaner kunnat besvaras. Med hjälp av kvalitativa intervjuer med ansvariga schemaläggare på skolor och en tematiskanalysmetod, har frågan om på vilka grunder tid fördelas kunnat behandlas. Resultaten visar att det finns stor spridning i hur mycket tid som ägnas åt SO-ämnena i olika timplaner och scheman. I både timplaner och scheman som anger tiden per ämne ägnas mer tid åt SO-ämnena än i de som anger tiden för blocket. I de ämnesvisa timplanerna och schemana varierar det hur mycket tid som ägnas åt olika ämnen. Skolorna har relativt stor frihet gentemot timplanen och tidstilldelningen i scheman skiljer sig ofta från den lokala timplanen. Tilldelningen av tid styrs av faktorer som lärarnas behörighet och tjänstefördelning samt viljan att begränsa antalet lärare som undervisar varje klass. Även uppfattningar om undervisningstidens betydelse för elevers resultat påverkar när tid fördelas till olika ämnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSchemasv
dc.subjectSO-ämnensv
dc.subjectTidsv
dc.subjectTidsfördelningsv
dc.subjectTimplansv
dc.titleTidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record