Ett elevsvar - olika betyg
Abstract
Sammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens
bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida
utbildningsval. För att samma kunskapsnivå inte ska bedömas olika är det därför viktigt att lärarnas
betygsättning är likvärdig. Detta är bakgrunden till vår kvalitativa studie där vi undersökt och jämfört
gymnasielärares bedömning och betygsättning, samt studerat om lärare uppfattar att det finns stöd vid
tolkning av kunskapskraven. Syftet besvaras med hjälp av två olika frågeställningar. Första
frågeställningen är ”Vilka likheter och skillnader finns det i lärarnas betygsättning och bedömning?”
och den andra lyder ”Vilka verktyg uttrycker lärarna finns för att få stöd i tolkningen av
kunskapskraven?”
Genom en enkätundersökning har verksamma gymnasielärare inom samhällskunskap i en större
västsvensk kommun fått besvara frågor, samt motivera och betygsätta ett autentiskt elevsvar på ett prov.
Studiens teoretiska referensram utgörs av mål- och kunskapsrelaterade teorier, samt tidigare forskning
på området likvärdig bedömning. Resultatet visar att gymnasielärare i den undersökta kommunen
betygsätter samma elevsvar olika med skilda motiveringar. Det finns lärare som betygsätter elevsvaret
utifrån centrala begrepp i kunskapskraven men även lärare som använder andra formuleringar, vilket
bland annat kan förklaras av att kunskapskraven är otydliga. Resultatet visar även att alla lärare inte
anser att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Däremot menar de lärare som anser att det finns
stöd att de använder verktygen skolverket rekommenderar. Det finns fler aspekter som påverkar lärarnas
betygsättning och vår studie har visat att det inte finns någon likvärdigt bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Arvidsson, Isabella
Karlsson, Christian
Keywords
Likvärdig bedömning
betygsättning
bedömningsstöd
Language
sv