Show simple item record

dc.contributor.authorArancibia Duran, Vinkasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37574
dc.description.abstractSyftet med min undersökning är att lyfta fram forskning och metoder för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskoleklassen. Genom mina frågeställningar vill jag ta reda på vad forskningen säger om flerspråkighet och vilken syn som skolan har på flerspråkighet. Mina frågeställningar är: - Vad säger det rådande forskningsläget om flerspråkighet i skolans tidigare år? - Vilka pedagogiska strategier och metoder förordas för att främja flerspråkiga barn i skolans tidigare år? - På vilket sätt präglas undervisningen av synen som finns på flerspråkighet? - Vilket stöd finns det att tillgå i verksamheten (t.ex. i form av fortbildning, forskning, stöd från rektor etc.)? Jag har använt mig av observation och intervjuundersökning samt litteratur och tidigare forskning för att försöka besvara min problemformulering. Det har inte varit lätt att genomföra fältstudierna därav de olika tillvägagångsätt som finns i metoddelen. Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med flerspråkighet i förskoleklassen. Redan i lärarutbildningen finns det brister där man kan se att myter om flerspråkiga elever än lever kvar hos många. Det finns forsning men spridningen av kunskaperna som finns når inte ut till verksamma pedagoger. Granskningar som har gjorts har påvisat kompetensbrist i verksamheten. Myterna som finns om flerspråkighet finns än i dag och dessa präglar synsättet i undervisningen. Flerspråkighet borde vara mer uppmärksammat då vi lever i en globaliserad värld i ett mångkulturellt samhälle. Framför allt borde det bli mer uppmärksammat i förskoleklassen då nästan all forsking och studier som finns är riktade mot förskolan och mot skolan generellt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlerspråkighet,modersmål,sociokulturell perpektivsv
dc.titleFlerspråkighet i förskoleklassen? - En studie om forskning och metoder för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskoleklassen.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record