Lärande av spelförståelse i fotboll
En kvalitativ studie om fotbollsinstruktörers uppfattningar av spelförståelse och hur de undervisar i detta
Abstract
Den här studien undersöker fotbollsinstruktörers undervisning på fotbollsgymnasium i Västra
Götalandsregionen, fotbollsinstruktör är en term som betecknar läraren i ämnet fotboll. Studiens
styrande frågeställningar forskar kring instruktörers uppfattningar och erfarenheter kring
spelförståelse i fotboll, samt deras metodval i en undervisning som riktar sig mot spelförståelse
och lärande. Syftet med studien är att utifrån instruktörernas synsätt komma fram till effektiva
metodiska former som kan bidra till inlärning av spelförståelse på gymnasiets fotbollsundervisning.
I denna studie används kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod för att samla
in data där sju fotbollinstruktörer vid tre olika gymnasier har intervjuats. Data är analyserat
utifrån teorier om spelförståelse samt metoder i idrottsundervisning.
I studien kommer det exempelvis fram att tidigare erfarenhet som fotbollsspelare är en fördel
för att bli instruktör senare i tränarskapet. Det är instruktörernas ansvar att göra eleverna
medvetna om vad spelförståelse är, hur och varför man tränar det. Medvetenhet om detta bidrar till utveckling. På en fotbollsundervisning tränas färdigheterna i spelet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-11-11Author
Cesar Mosele, Julio
Keywords
Spelförståelse
Spelförståelse
Speluppfattning
Series/Report no.
Idrott och häls
VT14-83
Language
swe