Vägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolan
Abstract
Syfte
Studiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk kommun. ICDP - Vägledande samspel är ett program som avser utveckla samspelet mellan barn och vuxna. Programmet har genomförts som ett förbättringsarbete och studien avser särskilt undersöka vilka konsekvenser det fått för barn i behov av särskilt stöd.
Teori
Studien utgår från ett systemteoretiskt och utvecklingsekologiskt perspektiv i vilket förändrade insatser för barn i behov av särskilt stöd utgjorde den yttersta beståndsdelen i förbättringsarbetets genomslag. Operativt användes en begreppsapparat kring skolutveckling som belyser hur förbättringsarbetet initierats, implementerats och institutionaliserats.
Metod
Som metod har kvalitativa intervjuer använts. Urvalet har gjorts utifrån studiens syfte och innefattar intervjuer med förvaltningschef, enhetschef, specialpedagog och två arbetslag.
Resultat
Resultatet visar att initieringen skedde på ledningsnivå och att det råder delade meningar om huruvida förbättringsarbetet institutionaliserats eller inte. Insatserna för barn i behov av särskilt stöd har påverkats positivt då ledning, specialpedagog och pedagoger fått ett gemensamt språk.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2014-11-03Author
Danielsson, Paula
Keywords
förbättringsarbete
vägledande samspel
förskola
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT14 SPP600:4
Language
swe