Göteborg - småstadskänsla & storstadsutbud - En kvalitativ undersökning om unga vuxnas uppfattning om Göteborg som stad.
Abstract
Titel Göteborg - småstadskänsla & storstadsutbud
- En kvalitativ undersökning om unga vuxnas
uppfattning om Göteborg som stad.
Författare Sofie Nyckelgård & Nina Raun Stenberg
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet.
Handledare Jan Strid
Kursansvarig Malin Sveningsson
Termin Vårterminen 2014
Sidantal 32 sidor
Antal ord 15 100 ord
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vad det är som gör Göteborg till en attraktiv stad enligt unga vuxna.
Metod Kvalitativ intervjustudie
Material 12 invånare i Göteborg i åldrarna 18-25
Huvudresultat I denna studie kom vi fram till att det finns ett gap mellan den image unga vuxna göteborgare har av Göteborg och den profil Göteborg & Co förmedlar. Vad som gör Göteborg attraktiv som stad för en ung vuxen skiljer sig alltså från den mer generella och breda bild som nu kommuniceras ut. Ur ett ungt perspektiv karaktäriseras Göteborg som den lilla storstaden, musikstaden, naturstaden och sommarstaden. Vidare ser vi tydliga mönster i att unga vuxna föredrar områden med gemytlig och historisk karaktär där många andra unga vuxna rör sig. Göteborg uppskattas för sin varma, välkomnande och sprudlande atmosfär med ett rikt utbud av aktiviteter, socialt uteliv, hav och natur som attraherar en ung vuxen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-08-26Author
Nyckelgård, Sofie
Raun Stenberg, Nina
Keywords
Göteborg
Göteborg & Co
unga vuxna
profil
image
varumärke
positionering
profilering
VAD- och VARFÖR-information
Series/Report no.
Examensarbete
C897
Language
swe