Show simple item record

dc.contributor.editorHöglund, Jessica
dc.contributor.editorJensner, Magnus
dc.contributor.editorÖstlind, Niclas
dc.date.accessioned2014-08-18T15:53:51Z
dc.date.available2014-08-18T15:53:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-91-7843-419-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36659
dc.descriptionUtställningen ingår som en del i Niclas Östlinds doktorsavhandling i fotografi vid Akademin Valand, Göteborgs universitet.sv
dc.description.abstractUnder de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid.sv
dc.description.sponsorshipUtställningskatalogen till Det synliga. Samtida svensk fotografi ges efter utställningens slut ut som en del av en kassett med titeln Fotografi i Sverige 1970–2014. Tillsammans med katalogen från utställningen Mellan verkligheter. Fotografi i Sverige 1970–2000, som kureras av Niclas Östlind och visas på Hasselblad Center samtidigt som Artipelags utställning, bildar de båda katalogerna en översikt över det samtida fotografiets utveckling och position i dagens Sverige. Ett så omfattande bokprojekt hade aldrig kunnat genomföras utan ett samarbete med Bokförlaget Arena, där Anders Ekberg har varit en dynamo.sv
dc.format.extent190sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherBokförlaget Arenasv
dc.subjectfotohistoriasv
dc.titleDet synliga. Samtida svensk fotografisv
dc.title.alternativeThe Visible. Contemporary Swedish Photographysv
dc.typeTextsv
dc.typeImagesv
dc.type.svepbooksv
dc.contributor.organizationBoken är producerad i anslutning till utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi på Artipelag 7 februari–11 maj 2014sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record