dc.contributor.editor | Höglund, Jessica | |
dc.contributor.editor | Jensner, Magnus | |
dc.contributor.editor | Östlind, Niclas | |
dc.date.accessioned | 2014-08-18T15:53:51Z | |
dc.date.available | 2014-08-18T15:53:51Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-91-7843-419-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36659 | |
dc.description | Utställningen ingår som en del i Niclas Östlinds doktorsavhandling i fotografi vid Akademin Valand, Göteborgs universitet. | sv |
dc.description.abstract | Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett
givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste
paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett
fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att
det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering.
Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning.
Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett
givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett
fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att
det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans
har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till
den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas
den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund
och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt
i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid. | sv |
dc.description.sponsorship | Utställningskatalogen till Det synliga. Samtida svensk fotografi ges efter utställningens slut ut som en del av en kassett med titeln Fotografi i Sverige 1970–2014. Tillsammans med katalogen från utställningen Mellan verkligheter. Fotografi i Sverige 1970–2000, som kureras av Niclas Östlind och visas på Hasselblad Center samtidigt som Artipelags utställning, bildar de båda katalogerna en översikt över det samtida fotografiets
utveckling och position i dagens Sverige. Ett så
omfattande bokprojekt hade aldrig kunnat genomföras utan ett samarbete med Bokförlaget Arena, där Anders Ekberg har varit en dynamo. | sv |
dc.format.extent | 190 | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Bokförlaget Arena | sv |
dc.subject | fotohistoria | sv |
dc.title | Det synliga. Samtida svensk fotografi | sv |
dc.title.alternative | The Visible. Contemporary Swedish Photography | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type | Image | sv |
dc.type.svep | book | sv |
dc.contributor.organization | Boken är producerad i anslutning till utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi på Artipelag 7 februari–11 maj 2014 | sv |