Show simple item record

dc.contributor.authorCarlbom, Johanna
dc.date.accessioned2014-08-11T13:08:23Z
dc.date.available2014-08-11T13:08:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36583
dc.description.abstractExamensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. Valet att både intervjua och observera gjordes då det ger en tydligare bild av vad pedagogerna faktiskt gör.  Hur fångar man små barns intresse för matematik och hur gör man den rolig och inspirerande?  Hur arbetar pedagoger med matematik i förskolan och i vilka aktiviteter kommer matematiken in? Resultatet visade att pedagogerna bland annat hade olika uppfattningar om hur man arbetar med matematik i förskolan. I de intervjuer och observationer som presenteras i studien kan man se att de lägger stor vikt vid att göra matematikupplevelsen rolig och lustfylld. De använde sig av olika arbetssätt när de undervisade i matematik och arbetssättet fick vara ett hjälpmedel för att skapa intresse. Som redskap använder de leken, temaarbete, elevernas intressen, skapande verksamhet, sång, rim och ramsor med mera. Som pedagog skall man alltid uppmuntra och stödja eleverna i sin utveckling och i sitt lärande. Aktiviteterna som innehåller matematik på förskolan är bland annat i olika minneslekar och utomhusaktiviteter. Resultatet ger pedagoger chansen att ta del av andra pedagogers tankar om att arbeta med matematik.sv
dc.format.extent41sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesHT13-2920-040sv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectLpfö98sv
dc.subjectinspirerandesv
dc.subjectinnehållsv
dc.titleAtt undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolansv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record