Uppnår sjuksköterskestudenter lärandemålen?
Do nursing students achieve the objectives of their education?
Abstract
Syfte: Att undersöka om sjuksköterskestudenter anser att de har uppnått de lärandemål som högskoleförordningen kräver samt om det finns någon skillnad mellan lärosätet och den kliniska verkligheten där studenten gör sin praktik. Metod: Metoden är av kvantitativ art och är uppdelad i två delar - en del där författarna beskriver hur enkäten tagits fram samt hur validiteten har stärktes. I den andra delen beskriver författarna hur dataanalysen går till och hur reliabilitet stärkts i resultatet. Resultatet: Det framkommer att studenterna uppnått de flesta lärandemål enligt Högskoleförordningen men det finns mål där studenterna anser att de inte alls eller delvis ha uppnått målen. Forskarna kunde även se att i de flesta lärandemål strävar lärosätet och den verksamhetsförlagda utbildningen åt samma håll. Men även här visar pilotstudien att det finns skillnader på vad som lärs ut på lärosätet och den verksamhetsförlagda utbildningen. I resultatet redovisas även resultatet av valideringen samt resultatet av reliabilitet. Diskussion: I metoddelen diskuteras för - och nackdelar som författarna anser att denna pilotstudie har. I resultatet diskuteras de lärandemål där studenterna inte anser sig ha uppnått målet samt där det finns skillnader mellan lärosätet och VFU. I resultatet diskuteras exempelvis lärandemål fem varför 47,5% av studenterna anser att VFU inte bidrar alls eller delvis till att studenterna får kunskap om forskning, utvecklingsarbete, kunskap om vetenskap och beprövad erfarenhet. Vidare varför bara 52,5 % av studenterna anser att de bara delvis har kunskap om de olika författningarna som redovisas i lärandemålet nummer åtta.
Degree
Student essay
Other description
Objective: To see if nursing students believe that they have acquired the knowledge that the Higher Education Ordinance demand and if there is any difference between the theory learned at the University and the clinical reality in which students receive their practical training. Method: The method is quantitative and is divided into two parts, one in which the authors describe how the questionnaire was developed and how validity was strengthened. In the second part, the authors describe how the data analysis was made and how reliability of the result was strengthened. Result: The result shows that the students felt that they have achieved most of the objectives of learning demanded by the Higher Education Ordinance. But some objectives are perceived as not at all or only partly achieved. The researchers could also see that in most learning objectives the university and the placement have the same goal. But here shows the pilot study that there are differences in what is taught at the university and the internship. The results of the validation and reliability are also presented here.
Discussion: The methods section discusses the advantages and disadvantages of the pilot study from the authors point of view. The results indicate where students feel they do not have reached the target and where the differences between the university and the internship. This result is discussed. For example, learning objective five where 47.5% of the students think that the internship does not contribute at all or in part to the students to learn about research, development work, knowledge of science and proven experience. Or why only 52,5 % of the students believe that they have only partially knowledge of the various constitutions recognized in learning objective number eight.
View/ Open
Date
2014-07-03Author
Kling, Henrik
Siwerstam Vik, Linnea
Keywords
Nursing students, clinical placements, learning
Language
swe