Konsumtion som livsstil - att ändra ett kundbeteende för att förverkliga en hållbar strategi
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur företag arbetar med att försöka förverkliga en
hållbar strategi som kräver ändring av kunders beteende. Studien adresserar två brister i
tidigare forskning: i) avsaknaden av empiriska studier av hur företag arbetar med hållbara
strategier i praktiken och ii) bristfällig fokus på de trade-offs företag ställs inför i arbetet med
hållbara strategier. För att besvara syftet och adressera bristerna i tidigare forskning har vi
genomfört en fallstudie av Nudie Jeans Co (Nudie) och produkten dry jeans. Vi har valt en
kvalitativ forskningsmetod och samlat in data från Nudies hemsida, sociala medier,
observationer i Nudies butik, intervjuer med butikspersonal och sekundära intervjuer med
personer från Nudie av relevans för studien. Vi visar att Nudie använder information,
utbildning och deskriptiva sociala normer för att försöka påverka kundernas beteende. Vidare
visar vi att informationen och utbildningen som Nudie kommunicerar troligtvis är för
generell, otydlig och svår att uppfatta för kunderna och sannolikt inte påverkar kundernas
beteende. Nudie visar även på deskriptiva sociala normer genom att kommunicera
användarberättelser, men företagets breda kundspektra minskar sannolikheten att kunderna
känner en tillräcklig grupptillhörighet till Nudie för att de sociala normerna ska ha någon
beteendeändrande effekt. Det är således osannolikt att Nudies kommunikation av information,
utbildning och deskriptiva sociala normer uppnår beteendeändringar hos kunderna. Resultatet
att Nudie å ena sidan försöker förändra kundbeteende för att förverkliga en hållbar strategi
och å andra verkar ha problem att uppnå sådana förändringar kan förstås utifrån att Nudie står
inför en trade-off mellan att förverkliga sin hållbarhetsstrategi och att uppnå ekonomisk
tillväxt. På kort sikt är det sannolikt att Nudie inte förmår integrera hållbarhet i sin strategi
eftersom deras strävan efter ekonomisk tillväxt motverkar deras hållbarhetsstrategi. På lång
sikt däremot är det möjligt att trade-off-situationen upphör och att Nudie uppnår en större
positiv miljöeffekt genom att växa. Studien visar därmed att det är svårt att, i alla fall på kort
sikt, arbeta med en hållbar strategi som kräver ändring av kunders beteende. Denna slutsats
stärker argumenten att fler studier behövs av hur trade-offs påverkar hur företag arbetar med
hållbara strategier i praktiken.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-02Author
Ytterfors, Minna
Roshauw, Martine
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagade
13/14:3
Language
swe