Upperud Cabinet of Curiosity
Summary
Utställningen ”Upperud Cabinet of Curiosity” ingår i det internationella utställnings- och samarbetsprojektet Plenitude. Projektet innefattar svenska och japanska bild- och formkonstnärer vars konstnärskap på olika sätt undersöker uttrycks- och teknikbegreppet shibori. Arbetet med ”Upperud Cabinet of Curiosity” på Dalslands konstmuseum är del av Thomas Lauriens avhandlingsarbete på Högskolan för Design och Konsthantverk.
Supported by
Projektet har i sin helhet fått ekonomiskt stöd från bl.a. IASPIS, Kulturrådet, Svensk Form, Estrid Ericsons stiftelse, Sasakawa Foundation och Japan Foundation. Utställningen på Dalslands konstmuseum fick dessutom stöd av Göteborgs slöjdförening.
Description of project
Plenitude, som utställningen ”Upperud Cabinet of Curiosity” är del av, är ett internationellt utställnings- och samarbetsprojekt mellan svenska och japanska bild- och formkonstnärer vars konstnärskap på olika sätt undersöker uttrycks- och teknikbegreppet shibori.
Shibori är ursprungligen ett traditionellt japanskt hantverks- och formbegrepp, med betydelser som vrida, pressa, knyta och dra åt, men används idag även som ett samlande internationellt paraplybegrepp som betecknar såväl uttryck som teknik. Shibori inbegriper en mängd olika sätt att färga, mönstra och forma (textila) material eller att transformera dem i mer konceptuell bemärkelse.
Som utställningskoncept används och undersöks begreppet och formatet cabinet of curiosity. Detta format leder vidare till begreppen resonance/wonder av Greenblatt, samt side-by-sideness av Bhabha. Dessa begrepp undersöks i relation till den gestaltande aktiviteten curatering i essän ”Omtagning”, som kommer att ingå i Thomas Lauriens avhandling. Essän ”Omtagning” är en konsekvens av och en pendang till essän ”Kunskap ur besvikelse” (som också ingår i avhandlingen), på samma sätt som utställningen ”Upperud Cabinet of Curiosity” är en konsekvens av och en pendang till utställningen ”Plenitude”. De bägge utställningarna har genomförts och verkat i konventionella och etablerade konstnärliga rum, och är därmed granskade av det befintliga s.k. konstlivet som innefattar såväl institutioner (utställningsarrangörer samt nämnder och stiftelser som delar ut ekonomiskt stöd) samt publik. I Thomas Lauriens avhandling läggs tyngdvikten mer på utställningarnas roll som utgångspunkt och medel för reflektion och kunskapande, än som mål i sig.
Utställningen ”Upperud Cabinet of Curiosity” genomfördes 29/3-18/5 2014 på Dalslands konstmuseum. I anslutning till vernissagen genomförde också de japanska konstnärerna Yuh Okano och Takumi Ushio var sin föreläsning för studenter och allmänhet på närliggande Stenebyskolan.
För de medverkande svenska och japanska bild- och formkonstnärerna har projektet inneburit en fördjupning av de kontakter som etablerades i Tokyo hösten 2013, då projektets första utställning visades. Utbytet kring tankar om konstnärliga frågeställningar har med andra ord förstärkts och kommer att utvecklas vidare i framtida projekt.
Deltagande bild- och formkonstnärer var Eva Lagnert, Sara Casten Carlberg, Yuh Okano, Elsa Chartin, Takumi Ushio, Eva Marmbrandt, Åsa Pärson, Sachiko Teramura, Eva Davidsson, Chie Sakai, Anita Swahn och Kerstin Petersson. För utställningen skapade dessutom tonsättaren Kim Hedås ett ljudverk baserat på hennes tolkning av konstformen shibori.
Utöver att projektet behandlar konstnärliga frågeställningar placeras det i avhandlingsarbetet även in i en större kulturarvs- och globaliseringsdiskurs.
Type of work
Curated exhibition
Published in
Dalslands konstmuseum, Åsensbruk, 29/3-18/5 2014
Link to web site
http://www.dalslandskonstmuseum.se/pages/default.asp?SectionID=2041Offentliggjord
https://www.facebook.com/#!/groups/203826529765956/
Date
2014-03-29Creator
Laurien, Thomas
Keywords
shibori
fiber art
textile
Publication type
artistic work