Det är klart det går, men det är svårt
En kvalitativ intervjustudie om att inkludera elever med fysiska funktionsnedsättningar i idrott och hälsa
Abstract
I Sverige har vi idag en skola för alla där alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. En
utbildning som ska anpassas efter varje barns förutsättningar oavsett funktionsförmåga
(Skolverket, 2011, s.7). I ämnet idrott och hälsa innebär det att alla barn ska ha samma
möjlighet att utveckla allsidiga rörelseförmågor och ett intresse för att vara fysiskt aktiva och
vistas i naturen (ibid., s.51). Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare, som
känner sig bekväma i att inkludera elever med fysiska funktionsnedsättningar i idrott och
hälsa, upplever att de arbetar kring inkluderingen av dessa elever. För att besvara syftet har
kvalitativa samtalsintervjuer genomförts med tre högstadielärare i Västsverige. Resultatet
visar att gruppen elever med fysiska funktionsnedsättningar inte är en homogen grupp och
arbetet med inkluderingen av dessa i idrott och hälsa varierar. För en god inkludering är
utbildning något som lärarna lyfter fram som viktigt och något som de själva fått väldigt
varierad mängd av. Lärares utbildning är också något som forskningen lyfter fram som viktigt
för inkludering (Jerlinder, 2010, s.53). En slutsats är därför att utbildning kring elever med
fysiska funktionsnedsättningar bör ingå i lärarutbildningen på samtliga lärosäten i Sverige.
Resultatet visar också att lärarna upplever stödet kring arbetet av inkluderingen av elever med
fysiska funktionsnedsättningar som bristfälligt och svårtillgängligt. Stödet behöver därför
göras mer lättillgängligt, både stöd från rektor och extern elevhälsa i form av exempelvis
habilitering.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Eddeland, Felicia
Keywords
Fysisk funktionsnedsättning
idrott och hälsa
inkludering
lärare
Series/Report no.
Idrott och häls
VT 14-26
Language
swe