Sexdrift, samlag och kärleksideologi. En queerteoretisk textanalys av sex- och samlevnadsavsnitten i biologiböcker
Abstract
I denna uppsats undersöks och analyseras sex- och samlevnadskapitlen i fem stycken läroböcker i biologi riktade
mot grundskolans senare utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. För att besvara vårt syfte och våra tre
forskningsfrågor valde vi att göra en hermeneutisk textanalys med utgångspunkt i ett queerteoretiskt perspektiv.
Vårt analysverktyg består av begreppen heteronormativitet, genus och sexualitet. Utifrån dessa begrepp
fokuserar vi på vad läroböckerna framställer som det mest önskvärda sättet för ungdomar att leva sitt liv på.
Våra slutsatser är att det råder en stark heteronormativitet i läroböckerna som framkommer i avsnitten som
behandlar hetero- och homosexualitet, där den heterosexuella relationen framställs som den mest önskvärda och
därmed den goda sexualiteten. Den goda sexualiteten förbinds och legitimeras på olika sätt i böckerna,
exempelvis med den så kallade kärleksideologin, vilket innebär att ungdomars sexualitet kan legitimeras med
förälskelse och kärlek. Den kan även legitimeras genom människans biologiska sexualdrift som i läroböckerna
behandlas som en förutsättning för artens överlevnad. Den dåliga sexualiteten blir därmed den sexualitet som
inte faller inom ramen för den heterosexuella, monogama, parrelationen. I läroböckerna kopplas även oskyddat
sex och tonårsgraviditer samman med oansvarigt beteende och därmed en olämplig sexualitet. Det blir även
påtagligt att läroböckerna beskriver killen som den aktiva och tjejen som den passiva parten i exempelvis
reproduktionsprocessen och i det första samlaget. I böckerna kan vi även se att en fast könsidentitet ses som det
mest önskvärda. En slutsats som är viktig för lärare att bli medvetna om är att läroböckerna inte är värderingsfria
och kan innehålla faktafel. Detta kan leda till att vissa elevergrupper kan känna sig kränkta och osynliggjorda.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Burge, Kajsa
Söderhagen, Johanna
Andersson, Susanne
Keywords
Läroböcker
textanalys
queerteori
normer
hetero
Language
sv