”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan
Abstract
Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då de
förfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa som
ett medvetet sätt att arbeta.
Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av observationer, där vi observeradebarn, vi har även
intervjuat pedagoger på tre förskoleavdelningar. Vår dokumentation har skett med löpande anteckningar och
ljudinspelning.
Resultat: Resultaten i vår undersökning visar att surfplattan är ett användbart verktyg i arbetet med barns tidiga
språk, läs och skrivutveckling. Resultatet visar att barnen interagerade på liknande sätt i båda förfaranden men
att pedagogen har stora möjligheter till att påverka situationen. I undersökningen framgår vikten av att
pedagogen tar en aktiv roll i arbetet med surfplattan. Det framgår även att pedagogerna reflekterar och diskuterar
kring arbetet med surfplattor men det är en del av verksamheten som fortfarande är under utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Pedersen, Camilla
Sköld, Anna
Keywords
IKT
IT
Ipad
Surfplatta
Förskola
Tidig läs- oc
Language
sv