Läxor, Vad tycker eleverna? En studie om hur elever ser på läxor och hur de uppfattar att lärare arbetar med dem
Abstract
Sammanfattning:
Debatten om läxor är ständigt närvarande och trots avsaknad av både riktlinjer och krav på existens
från Skolverkets sida fortsätter de figurera och tas för givet i svenska skolan. Forskare hittar positiva
och negativa effekter vilket gör syftet med dessa hemuppgifter oklart. Vårt syfte med studien är att
undersöka elevers attityder till läxor och hur de uppfattar att läraren arbetar med dessa. Studien ämnar
dessutom undersöka vad som kan tänkas ligga bakom elevens syn på. Följande frågeställningar har
formulerats:
Vilka attityder har elever till läxor?
Hur uppfattar elever att lärare arbetar med läxor?
Finns det skillnader mellan elever med avseende på vilken inställning eleverna har till läxor.
Skillnader undersöks med avseende på:
- Kön
- Etnicitet
- Upplevda skolresultat
Tidigare forskning visar flera varierande syften med läxor. Bland annat stärker läxor kontakten med
hemmet, elevens personliga utveckling och elevens studievanor och disciplin. Dessutom har flera
undersökningar visat att de stärker elevens studieresultat. Dock så gynnar det inte alla elever, de som
har en allmänt negativ syn på skolan har även det till läxor. Den tidigare forskning som redogörs i
studien går igenom ett antal potentiella bakomliggande faktorer till olika attityder gällande läxor. Vårt
resultat visar att läxor upplevs som mer positiva om de följs upp, kontrolleras och om det finns
möjlighet att få hjälp i skolan eller i hemmet. Vår slutats är att elevers negativa attityd till läxor grundar
sig i brist på planering av de uppgifter läxorna består av, lärarna måste få mer tid till planering av
uppgifterna samt att läxor kan användas som verktyg för disciplinering och maktutövande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Agebjörn, Markus
Gustafsson, Daniel
Stigmarker, Albin
Keywords
Läxor
Elever
Makt
Disciplin
Language
sv