Show simple item record

dc.contributor.authorIngebrigtsen, Charlottesv
dc.contributor.authorPersson, Lisv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35869
dc.description.abstractSammanfattning Bakgrund: Skolämnet Idrott och hälsas innehåll och syfte har utvecklats genom åren. Från och med skolreformen 1994 är det större fokus på hälsa i styrdokumenten. Intentionerna med styrdokumenten är att ämnet ska ses som ett kunskapsämne, till skillnad från den tidigare synen att Idrott och hälsa främst är ett ”praktiskt” ämne (Larsson, 01). Dock finns det ingen självklar definition på hälsa och studier visar att lärare i Idrott och hälsa tycker att begreppet hälsa är diffust och otydligt (Jakobsson, 01). Hur hälsa definieras får praktisk betydelse eftersom det på olika sätt påverkar vårt sätt att handla, våra verksamheter och institutioner (Brülde &Tengland, 003). Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa i Sverige och lärare i motsvarande ämne i Sydafrika uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisning. Huvudfråga: Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa och motsvarande sydafrikanskt ämne begreppet hälsa och sin egen hälsoundervisning? Metod och material: En kvalitativ samtalsintervjuundersökning har använts. Vårt material utgörs av respondenterna och deras tankar, erfarenheter och upplevelser. Respondenterna består av tre svenska lärare i Idrott och hälsa samt tre sydafrikanska lärare i motsvarande ämne. Resultat: Vår undersökning har kommit fram till att hälsobegreppet är diskursivt och kulturellt betingat, innebörden av begreppet beror på person och kontext. Det finns både likheter och skillnader mellan de svenska och sydafrikanska respondenternas uppfattningar, vilket kan ha kulturella förklaringar. Enligt vår tolkning så uttrycker de sydafrikanska respondenterna en mer holistisk hälsoundervisning, jämfört med de svenska. Betydelse för läraryrket: Vi har visat på alternativa sätt att förstå hälsobegreppet och bedriva hälsoundervisning. Detta kan utveckla ämnets utformning och lärarens yrkesroll.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHälsasv
dc.subjecthälsobegreppetsv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.subjecthälsoundesv
dc.titleUppfattningar om hälsa i Idrott och hälsa – En kvalitativ studie om hur svenska och sydafrikanska lärare uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record