Skriftspråksundervisning i en vid kontext. Hur varierad skriftspråksundervisning kan utformas med inspiration från John Dewey och ett multimodalt förhållningssätt.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning är att finna nya, varierande och motiverande sätt att undervisa i läsning och
skrivning. Detta vill vi finna svar på genom att undersöka hur läs- och skrivundervisningen ser ut på en utvald
skola i New York City. Skolan arbetar utifrån John Deweys lärandeteorier. Vi har gjort en beskrivande
undersökning, som utgått från en multimodal och progressiv teori. Genom kvalitativa samtalsintervjuer och
observationer har vi fått svar på hur undervisningen i läsning och skrivning går till på den undersökta skolan. Vi
har tagit del av tidigare forskning och litteratur inom läs- och skrivinlärning, och läs- och skrivutveckling, för att
kunna föra en professionell diskussion utifrån resultatet. Vår undersökning visar att läsande och skrivande med
fördel kan läras i multimodala och meningsfulla sammanhang för att skapa lust inför lärande. Ytterligare visar
undersökningen att elever lär mycket bra då de aktiveras och har inflytande i undervisningen. Vi har kommit
fram till att ett helhetsperspektiv på läsning och skrivning är väsentligt för att språkundervisningen ska kunna
göra eleverna till goda läsare och skribenter, deltagande i en samhällelig kontext. Hög lärartäthet, små klasser,
anpassade lokaler samt frihet gentemot kursplan är aspekter som kan utgöra förutsättningar för att den
progressiva pedagogiken ska kunna fungera i praktiken. Genom att utforma språkundervisningen på ett
multimodalt och progressivt sätt menar vi att elevers läs- och skrivutveckling görs mer effektiv och meningsfull.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Arfvidsson, Victoria
Gustavsson, Matilda
Hildebrand, Rebecca
Keywords
läs- och skrivundervisning
läsning
skrivning
Jo
Language
sv