dc.contributor.author | Herrlund, Catrin | sv |
dc.contributor.author | Belcaid, Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:14Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:14Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35863 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Studien syftar till att undersöka hur ämnesintegrering kan gå till med hjälp av storyline-metoden i Sverige och
Skottland. Det kan innebära ett problem att det saknas riktlinjer från Skolverket om ämnesintegrering och lärare
kan ha liten erfarenhet om ämnesintegrerande undervisning och metoder. Ämnesintegrering ligger på både lärare
och rektors ansvar att inkludera i undervisningen i svensk skola enligt den svenska läroplanen Lgr11. Storyline
är en beprövad metod för att få till stånd ämnesintegrering. Studiens frågeställningar är
1. Hur arbetar lärare med ämnesintegrering inom storyline-metoden?
2. Vilken ämnesintegrering sker i storyline-metoden?
3. Hur kan lärande synliggöras med hjälp av storyline-metoden?
Intervju har använts som metod för att besvara frågeställningarna då studien syftat till att ta reda på
respondenternas erfarenheter. Fyra lärare i Sverige och Skottland har intervjuats. Studien har visat att
ämnesintegrering kan gå till på mer än ett sätt inom storyline-metoden. Vidare forskning skulle kunna undersöka
storyline-metoden närmare för att exempelvis ta reda på om och hur den gynnar elevers kunskapsutveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Storyline | sv |
dc.subject | ämnesintegrering | sv |
dc.subject | interdisciplinary lea | sv |
dc.title | Aliens, vimplar och äppelpaj – Hur fyra lärare undervisar ämnesintegrerat med hjälp av storyline-metoden | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |