Show simple item record

dc.contributor.authorAlnegren, Sabinasv
dc.contributor.authorRadnäs, Emmasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:13Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35856
dc.description.abstractNaturvetenskapens karaktär definierar hur naturvetenskapligt arbete går till. De nya kursplanerna, Lgr11 och Lgy11, har ett ökat fokus kring det naturvetenskapliga arbetssättet men svenska ungdomars resultat i senaste PISA-undersökningen visar på försämrade resultat. Därav är det intressant att ta reda på hur lärare ser på undervisning med fokus på naturvetenskapens karaktär. Målet med denna studie är därför att undersöka hur sex verksamma lärare i naturvetenskapliga ämnen från årkurs nio till tolv ser på sin undervisning i relation till vetenskapens karaktär. Hälften av intervjuerna är gjorda med svenska lärare och då stor del av den didaktiska forskningen kommer från USA är andra hälften är gjorda på amerikanska lärare för att få ett internationellt perspektiv. Undersökningen grundar sig i sex samtalsintervjuer som har analyserats utifån olika uppfattningar. Uppfattningarna har delats in i kategorier utifrån karaktären på lärarnas uttalanden. Resultatet diskuterades sedan genom att jämföra denna studie med tidigare forskning. Intervjuerna visade bland annat att alla lärare uttryckte att de ansåg att det är viktigt att arbeta med naturvetenskapens karaktär. Dock hade hälften av lärarna svårt att definiera begreppet men uttryckte sig i banor som är förenliga med vad naturvetenskapens karaktär innefattar. Det framgick även att alla lärare på ett eller annat sätt stött på problem i relation till undervisning om naturvetenskapens karaktär. De vanligast förekommande problemen var konflikter mellan tro och vetenskap, vilket lärarna gav flera exempel på hur de arbetade med. Andra problem som hindrade lärarna från att arbeta med naturvetenskapens karaktär var tidsbrist, elevers bristande intresse och elever bristande bakgrundskunskaper. Det gick inte att se några skillnader mellan de svenska lärarnas och de amerikanska lärarnas uppfattningar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLärares uppfattningarsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectNaturvetenskasv
dc.titleAtt arbeta med naturvetenskapens karaktär - En undersökning om tre svenska och tre amerikanska lärares uppfattningar om deras undervisning i naturvetenskap från årkurs nio till tolvsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record