Från lagtext till verksamhet - En kritisk studie om hur begreppet kränkande behandling definieras i lagarna och riktlinjerna kring det samt hur lärarna tolkar det i verksamheten.
Abstract
Sammanfattning Syftet är att undersöka skollagens och skolverkets riktlinjer för arbetet mot kränkande
behandling och hur dessa tolkas i gymnasieskolors likabehandlingsplaner samt av verksamma gymnasielärare.
Detta för att lyfta en fråga som trots att den har problematiserats inom forskningsområdet inte har besvarats
fullt ut. Detta görs utifrån följande huvudfrågeställningar: Vad innebär begreppet kränkande behandling? Hur är
lagarna och riktlinjerna utformade och hur tolkar lärarna dem?
Den diskurs studien använder sig utav är den kritiska diskursanalysen och inriktningar inom den. Eftersom
syftet med studien är att undersöka diskursen ur både en byråkratisk såväl som verksamhetsvinkel görs även
kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare med målet att komma åt huruvida det finns en diskrepans mellan
ursprungsdokumenten och lärarnas tolkning av dessa. Detta genom att undersöka hur begreppet kränkande
behandling och des underteman värdegrundsarbete, elevers trygghet och nolltolerans beskrivs av de institutioner
som utformar riktlinjerna för arbetet, såväl som hur de som de riktar sig till tolkar dem. De som granskas är
skollagen kapitel 1, 5 och 6, skolverkets riktlinjer, skolverkets Allmänna råd för arbetet mot diskriminering och
kränkande behandling, skolverkets Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder
samt de två utvalda skolornas likabehandlingsplaner.
Studien avgränsas till gymnasiet då det är ett område som jag anser blivit förbisett när det kommer till forskning
kring arbetet mot kränkande beteende, då fokus ofta ligger på för – och grundskolan. Den avgränsas även till två
skolor – som har ett visst skolöverskridande samarbete- inom en Kommun. Intervjuer gjordes med fyra lärare,
två på var skola.
Min slutsats är därför att det nuvarande systemet där arbetet mot kränkande behandling styrs av så många organ
och åtgärderna finns tillgängliga på så många olika ställen och på ett sådant högtravande, övergripligt samt
undanglidande språk gör att det är svårt för lärare att tolka de rådande lagarna och riktlinjerna. Vilket lägger det
mycket ansvar och tyngd på hur lärarna uppfattar sin roll i motverkandet av kränkande behandling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Anneling, Marie
Keywords
Kränkande behandling
Nolltolerans
elevers tryggh
Language
sv