• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.

Abstract
Denna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var att kartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer utvecklad förståelse av texten. Under projektets gång skrev eleverna läsloggar och det är dessa som analyseras i uppsatsen. Nitton elever deltog i projektet och av dem valdes tio läsloggar ut för analys, fem skrivna av flickor och fem skrivna av pojkar. Läsloggarna analyseras utifrån tre teoretiska begrepp: lässtrategi, läsart och föreställningsvärld. En läsart är det förhållningssätt och perspektiv läsaren tillämpar vid läsningen av texten. Lässtrategier är medvetna val läsaren gör för att fördjupa sin förståelse av texten och kan vara i form av metoder eller perspektiv. Föreställningsvärlden är den textvärld läsaren bygger upp i sitt sinne över sin förståelse av texten. Analysen visar att flickor är bättre på att använda flera olika perspektiv och strategier för att förstå texten och de kan därför utveckla och fördjupa sina föreställningsvärldar i större grad än pojkarna. Flickorna har också lättare att se sin egen roll i läsupplevelsen och att kritisera sin egen förståelse. Detta gör det möjligt för dem att anpassa användandet av strategier på ett mer effektivt sätt och på så vis öka sin läsförståelse. Analysen av läsloggarna visar också att läsloggen är ett bra verktyg både för eleven och för läraren för att förtydliga elevens förståelse och visa förmågor och möjliga utvecklingsmöjligheter. Läsloggen kan på så vis användas praktiskt för att kartlägga elevernas resa genom texten mot en ökad läsförståelse och måluppfyllelse i svenskämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35829
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35829_1.pdf (408.7Kb)
Date
2013
Author
Schill, Danielle
Keywords
Lässtrategier
föreställningsvärldar
läsarter
lä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV