Om det bara är historiskt, då blir det inte lika intressant för spelaren”: Tolv gymnasieelevers syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...
Abstract
Sammanfattning:
I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och
upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid
studieförberedande program som spelar dator- och tv-spel med historisk som utspelar sig i historisk miljö.
Undersökningen behandlar såväl respondenternas upplevelse av spelens historiebruk som hur de upplever
att deras historiemedvetande påverkats av spelen.
Av undersökningen framgår att respondenterna upplever olika typer av lärande när de spelar, men att
deras spelande inte tagits tillvara i ett skolsammanhang. Spelarna nämner alltifrån att deras logiska
tänkande förbättrats till att de tillgodogjort sig kunskap om enstaka historiska händelser och personer
såväl som geografi och i vissa fall även språk. Flera av respondenterna uppvisar en hög grad av
medvetenhet om det historiska i spelen och de klarar även i de flesta fall av att förhålla sig källkritiskt till
spelens historiebruk.
Spelarna lär sig om det förflutna i spelen, men i vilken grad spelen utvecklar deras språkliga
historiemedvetenhet är mer oklart. De klarar av att se samband mellan nutid och dåtid i spelen men har
svårare att formulera tankar om framtiden. Vår slutsats är att det finns en potential för spelen att utveckla
ungdomars historiemedvetande men att det behövs handledning av en lärare för att spelens pedagogiska
potential ska kunna utnyttjas. Det framstår därför som beklagligt att spelandet inte är något som lyfts av
respondenternas lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Arvidsson, Johan
Börjesson, Johan
Pettersson, John
Keywords
historiemedvetande
historiebruk
historiedidaktik
Language
sv