Hundra år av svenska valaffischer Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt
Abstract
Titel Hundra år av svenska valaffischer: Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsättningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt
Författare Tina Hildebrand
Kurs Examinationsarbete i Medie- och ommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin Höstterminen 2013
Handledare Nicklas Håkansson
Sidantal 44 inklusive bilaga
Syfte Syftet med denna studie är att belysa förändringar i hur partierna har använt valaffischer för att locka väljare under det senaste seklet.
Metod Kvantitativ innehållsanalys
Material En databas med 1 410 svenska valaffischer från åren 1911-2010
Huvudresultat Studien visar att andelen ideologiska budskap minskar och att andelen sakfrågor ökar över tid. De sakfrågeområden som dominerar är arbetsmarknad och social välfärd. Partierna är i huvudsak trogna sina ideologier, vänsterpartierna i något högre grad än höger- och mittenpartier.
Tillsammans med sakfrågor används logos, till ideologiska budskap används pathos. Kombinationen sakfråga & logosargument används främst av vänsterpartier under åren 1911-1985 sedan av mittenpartier, 1988-2010.
Kombinationen ideologi & pathos används mest av högerpartier (1911-1973), sedan av vänsterpartier (1976-2010). Layouten består i 24 procent av affischerna endast av text och det finns en ökande trend att använda textaffischer, 60 procent består av text & bild. I 15 procent av affischerna avbildas en eller flera partirepresentanter och det finns en ökande trend över tid.
Affischer med endast text kombineras främst med ideologi under åren 1911-2002 och därefter med sakfråga. Partirepresentanter marknadsförs i 90 procent av fallen med ethosargument.
Antalet affischer med direkt attack på motståndare var störst 1911-1973.
Vänsterpartierna står för 54 procent av alla attacker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-03-04Author
Hildebrand, Tina
Keywords
election posters
pathos
logos
ethos
valretorik
väljarbeteende
opinionsbildning
professionalisering
politikens
väljarbas
valets påverkansfaktorer
socialism
liberalism
koservatism
konservatism
ideologi
valaffisch
Series/Report no.
Examensarbete
C879
Language
swe