GUPEA >
Faculty of Arts / Humanistiska fakulteten >
Department of Swedish / Institutionen för svenska språket >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket >

”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan.


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/34974

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_34974_1.pdfNotification of submission of a doctoral thesis72KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_34974_3.pdfDoctoral thesis2229KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_34974_4.pdfThesis cover 851KbAdobe PDF
View/Open
Title: ”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan.
Authors: Olvegård, Lotta
E-mail: lotta.olvegard@svenska.gu.se
Issue Date: 23-May-2014
University: Göteborgs universitet. Humanistiska fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Arts
Institution: Department of Swedish ; Institutionen för svenska språket
Date of Defence: 2014-06-16
Disputation: Måndagen den 16 juni, kl. 13.15, Lilla Hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: GNS
22
Keywords: reading in a second language
school-related language
history textbooks
text movability
systemic-functional linguistics
genre
discourse semantics
upper secondary school
reading literacy
subject specific literacy
Abstract: This thesis explores and characterizes Swedish high school students’ encounters with history textbook texts, with a focus on students having Swedish as their second language. Reading history textbooks entails comprehending and learning not only the subject matter but also the specific language of history. In order to perform successfully in history as a school subject, Swedish high school students are expected to read texts in the field of history in an analytical and critical manner. However... more
ISBN: 978-91-87850-53-0
Description: Denna doktorsavhandling i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap har genomförts inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, Göteborgs universitet. Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL Forskarskolan i utbildningsvetenskap Doktorsavhandling 35
URI: http://hdl.handle.net/2077/34974
Appears in Collections:Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap
Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket

 

 

© Göteborgs universitet 2011