Show simple item record

dc.date.accessioned2013-12-17T09:36:34Z
dc.date.available2013-12-17T09:36:34Z
dc.date.issued2013-10-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34687
dc.language.isoengsv
dc.subjectshiborisv
dc.subjectfiber artsv
dc.subjecttextilesv
dc.titlePlenitudesv
dc.title.alternativeContemporary shibori from Sweden and Japansv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorLaurien, Thomas
art.typeOfWorkcurated exhibitionsv
art.relation.publishedInSvenska ambassaden, Tokyosv
art.description.projectPlenitude är ett internationellt utställnings- och samarbetsprojekt mellan svenska och japanska bild- och formkonstnärer vars konstnärskap på olika sätt undersöker uttrycks- och teknikbegreppet shibori. Shibori är ursprungligen ett traditionellt japanskt hantverks- och formbegrepp, med betydelser som vrida, pressa, knyta och dra åt, men används idag även som ett samlande internationellt paraplybegrepp som betecknar såväl uttryck som teknik. Shibori inbegriper en mängd olika sätt att färga, mönstra och forma (textila) material eller att transformera dem i mer konceptuell bemärkelse. Som titeln Plenitude antyder arbetar de utvalda konstnärerna på olika sätt med begreppet myckenhet. Myckenhet kan ses som konsekvensen av en konstnärlig attityd, en hållning. Myckenhet kan kopplas till de repetitiva momenten som ofta är nödvändiga för verkens tillblivelser; momenten blir tillstånd som skulle kunna beskrivas som kontrollerad ”nästan-galenskap”. Myckenhet kan också sägas vara en visuell och taktil huvudkarakteristik för shibori och hör ofta hemma i ett affektregister före eller bortom det diskursiva. I den samtida shiborin finns påfallande ofta en inneboende tvetydighet och spänning mellan det behagliga och det obehagliga, mellan det tyglade och det frisläppta. Kanske är denna dubbelhet kopplad till att verken är resultat av processer som karakteriseras av intensiteter och flöden, där det är konstnärens roll att kontrollera eller frigöra, dämpa eller förhöja. Utställningen Plenitude genomfördes 4-20:e oktober 2013 i Tokyo. I samband med öppnandet arrangerades ett publikt program med föreläsningar och artist talks. Utställningen besöktes av ca 1 000 personer och fick stor uppmärksamhet i japanska fiber art- och textildesign-kretsar. Projektet har inneburit en möjlighet för bild- och formkonstnärer i Sverige att besöka kollegor i Japan för att utbyta tankar om konstnärliga frågeställningar. I samband med utställningen producerades också en katalog. Deltagande bild- och formkonstnärer var Eva Lagnert, Yasuko Iyanaga, Sara Casten Carlberg, Yuh Okano, Elsa Chartin, Takumi Ushio, Eva Marmbrandt, Yuko Umeda, Åsa Pärson, Sachiko Teramura, Eva Davidsson, Chie Sakai, Eva Best, Reiko Hara, Anita Swahn, Hiroshi Ishizuka, Kerstin Petersson och Masae Bamba. Som en förlängning av projektet kommer fyra fristående versioner av Plenitude att visas i Sverige under 2014: på Dalslands konstmuseum, under UMEÅ2014, på Ronneby kulturcentrum samt på Östasiatiska museet i Stockholm. Utöver att projektet behandlar konstnärliga frågeställningar kan det även placeras in i en större kulturarvs- och globaliseringsdiskurs. Utställningen i Tokyo fick stöd från bl.a. IASPIS, Kulturrådet, Svensk Form, Estrid Ericsons stiftelse, Sasakawa Foundation och Japan Foundation.sv
art.description.summaryPlenitude är ett internationellt utställnings- och samarbetsprojekt mellan svenska och japanska bild- och formkonstnärer vars konstnärskap på olika sätt undersöker uttrycks- och teknikbegreppet shibori. Utställningen Plenitude är del av Thomas Lauriens avhandlingsarbete.sv
art.description.supportedByIASPIS, Kulturrådet, Svensk Form, Estrid Ericsons stiftelse, Sasakawa Foundation och Japan Foundationsv
art.relation.urihttps://www.facebook.com/groups/203826529765956/sv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record