Show simple item record

dc.contributor.authorLundh, Julius
dc.contributor.authorSkoog, Simon
dc.date.accessioned2013-12-12T13:46:15Z
dc.date.available2013-12-12T13:46:15Z
dc.date.issued2013-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34667
dc.descriptionDe tekniska förutsättningarna har alltid avgjort betalningssystemens möjligheter och utveckling. Sedan inträdet av den digitala eran har det funnits många nya möjligheter för utveckling av betalningsmetoder. I denna studie har vi undersökt hur den pågående digitaliseringen påverkar våra faktureringssystem i syftet att belysa hur digitaliseringen har påverkat våra betalningssystem. Vi satte upp ett teoretiskt ramverk som skulle vara grunden för hur vi ser en konsument. Våra resultat bygger på intervjuer med 16 konsumenter som svarat på frågor om deras faktureringsvanor och -­‐preferenser. Denna information har därefter analyserats med hjälp av den teoretiska referensramen och jämförts med tidigare studier. I analysen diskuteras de olika följder som digitaliseringen har haft på konsumenternas faktureringsvanor och tillsammans med våra resultat har vi också genererat hypoteser som kan användas för framtida forskning. I sin helhet var de intervjuade ganska outbildade i ämnet och bara ett fåtal kände till de bakomliggande orsakerna till deras egna faktureringsvanor. Det mest slående resultatet var att det finns ett stort gap mellan hur de intervjuade uppfattar den elektroniska fakturan och hur den egentligen är, vilket gör dem mindre angelägna att testa det. Trots detta var de intervjuade intresserade av att testa ett digitalt alternativ till pappersfaktura. De intervjuade som var äldre än 40 år uppfattade den elektroniska fakturan svårare att använda än vad de yngre gjorde. Säkerheten var dessutom mycket viktig för respondenterna när de handlar på nätet. Det är däremot uppenbart att fler konsumenter skulle använda elektronisk fakturering om de fick prata mer om det eller om de skulle få regelbunden och enhetlig information om elektronisk fakturering. Eftersom digitaliseringen är ett växande fenomen anser vi att det är mycket viktigt att utreda det, för att förstå hur våra betalningssystem påverkas. Vidare anser vi att den elektroniska fakturan är en innovation som är perfekt att undersöka för att ytterligare förstå hur konsumenter och företag tänker när en befintlig produkt eller tjänst digitaliseras.sv
dc.description.abstractThe technical conditions have always determined the potentials of the payment systems’ development. Since the arrival of the digital era, there have been many new possibilities for the development of payment methods. In this study we investigated how the digitization affects our invoicing systems with the purpose to enlighten the effect of digitization on our payment systems. We set up a theoretical framework that was to be the foundation of how we view a consumer in this matter. Our results are based on interviews with 16 consumers who answered questions about their invoicing habits and preferences. This information was then analysed with help from the theoretical framework and compared to earlier studies. A discussion is presented in the analysis on the different effects that the digitization has had on the consumers’ invoicing habits and along with our findings we also generated hypotheses that can be used in future research. In its whole, the respondents were fairly uneducated on the subject and only a few knew the underlying reasons of their own invoicing habits. The most striking result was that there is a large gap between how the respondents perceive the electronic invoice and how it actually is, making them less eager to try it. Nonetheless, the respondents were interested in trying a digital alternative to the paper invoice. The respondents older than 40 years old perceive the electronic invoice to be more difficult to use than the younger respondents. Furthermore, security was very important for the respondents when they shop online. It is clear though that more consumers would use electronic invoicing if they got to talk more about it or if they would get regular and coherent information about electronic invoicing. Since the digitization is a growing phenomenon we believe that this is very important to study in order to understand how our payment systems are affected. Furthermore, we believe that the electronic invoice is an innovation that is perfect to investigate in order to further grasp how consumers and companies think when an existing product or service is digitized.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries12/13:40sv
dc.titleInvoices in the digital era: A qualitative study on consumer preferencessv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record