Barns erfarenheter av fysisk aktivitet
Children’s experience of physical activity
Abstract
Inledning: Det finns många fördelar med fysisk aktivitet. Det är bland annat bra för hjärta och hjärna samt för koncentrations- och inlärningsförmåga. Att främja elevers hälsa är skolsköterskans huvuduppgift. Då det visat sig att skolbarn trots olika insatser blivit alltmer stillasittande och överviktiga måste skolsköterskan finna nya vägar att få barn intresserade och motiverade att röra på sig.
Syfte: Att beskriva 7 – 11 åriga barns erfarenheter av fysisk aktivitet.
Metod: Kvalitativ metod har använts i pilotstudien. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem skolbarn och kvalitativ innehållsanalys användes vid analysen.
Resultat: Vid analysen framkom tre kategorier; Nytta för kropp och sinne som visade att barnen upplevde att fysisk aktivitet gav upphov till en behaglig trötthet och till en känsla av välbefinnande. Kategorin; Ett redskap för gemenskap tydliggjorde att barnens aktiviteter ofta ledde dem till eller gav upphov till gemenskap med andra barn. Den tredje kategorin Får positiv förstärkning visar hur de vuxna runt barnen på olika sätt uppmuntrade barnen till att vara fysiskt aktiv.
Diskussion: Genom de fem informanterna framkom att fysisk aktivitet av skilda slag påverkade dem både fysiskt och psykiskt. Det fanns också bland barnen själva liksom bland de vuxna runt barnen en positiv inställning till fysisk aktivitet. De olika aktiviteterna kunde leda till både glädje och gemenskap. Eftersom det i resultatet framkommit ny kunskap som kan ligga till grund för skolsköterskans hälsofrämjande arbete finns anledning att efter metodologiska justeringar utföra studien i större skala.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-11-26Author
Palm, Maria
Rydell, Emma
Keywords
physical activity
children's experiences
school nurse
Language
swe