Show simple item record

dc.contributor.authorCacaj, Gresa
dc.contributor.authorRiese, Camilla
dc.date.accessioned2013-10-18T12:40:19Z
dc.date.available2013-10-18T12:40:19Z
dc.date.issued2013-10-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34220
dc.descriptionThe aim of this study was to evaluate parents and course leaders' perceptions of ComHome, a course in communication for parents. The course aims to change the interaction between the parent and the child in a selected play activity based on a defined goal and agreed methodology. The data consisted of four group interviews and an individual interview with a total of 12 parents and course leaders. The interviews were transcribed and content analyzed. The study showed that parents and course leaders considered goal attainment scaling as a rewarding approach. It also emerged that the video monitoring process was perceived as a concrete method that led to valuable discussions between parents regarding the child’s communication. Finally it was seen that the home assignments increased motivation to implement the course methods and exposed the parents’ communication behavior.sv
dc.description.abstractStudiens syfte var att utvärdera föräldrars och kursledares upplevelser av KomHem fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar. Kursen har som mål att förändra det vardagliga samspelet mellan förälder och barn med kommunikationssvårigheter. Föräldrarna får kunskap om målsättningsarbete och formulerar härefter mål i en vald leksituation som de filmar och diskuterar i grupp. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera transkriberat material från fyra gruppintervjuer och en enskild intervju med sammanlagt 12 föräldrar och kursledare. I studien framkom det att föräldrar och kursledare såg måluppfyllelsearbetet som en givande metod för att utveckla samspelet mellan förälder och barn. Vidare framkom att filminspelning uppfattades som en konkret och tydlig metod som ledde till värdefulla diskussioner om kommunikation mellan föräldrarna. Resultatet visade också att hemuppgifter ökade motivationen till att tillämpa kursens metodik och synliggjorde föräldrarnas kommunikationsbeteende.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2013:259sv
dc.subjectFöräldrautbildning, kommunikationssvårigheter, måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterande måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterandesv
dc.subjectParental education, communicative disability, video analyses, goal attainment scaling, Augmentative and Alternative Communication (AAC).sv
dc.titlePilotutvärdering av KomHem: En studie av deltagares och kursledares upplevelser av en fortsättningskurs i kommunikation för föräldrarsv
dc.title.alternativeA pilot evaluation of ComHome:A study of participants’ and course leaders’ perceptions of a continuation course in communication for parentssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record