GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för didaktik och pedagogisk profession >

Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/34210

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_34210_1.pdfThesis2948KbAdobe PDF
View/Open
Title: Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande
Authors: Lilliestam, Anna-Lena
E-mail: anna-lena.lilliestam@ped.gu.se
Issue Date: 15-Nov-2013
University: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution: Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies ; Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Date of Defence: 2013-12-06
Disputation: Fredagen den 6 december 2013, kl 13.15. Sal BE 015, Pedagogens B-hus, Läroverksgatan 15, Göteborg
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Gothenburg Studies in Educational studies
345
Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL
29
Keywords: Teaching and learning in history
history didactics
Historical reasoning
Historical thinking
Variation theory
Agent and structure
Undervisning och lärande i historia
Historiedidaktik
Historiskt resonerande
Historiskt tänkande
Variationsteori
Aktör och struktur
Abstract: Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent and structure in an educational context. What does it mean to reason historically in this specific way? What does it take for students to develop this ability? Two main materials are used: texts, where students reason historically in terms of agent and structure, and lessons ... more
ISBN: 978-91-7346-769-8
URI: http://hdl.handle.net/2077/34210
Appears in Collections:Gothenburg Studies in Educational Sciences
Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

 

 

© Göteborgs universitet 2011