Fansidans framgång En kvalitativ studie av företags kommunikation på Facebook
Abstract
Titel: Fansidans framgång – En kvalitativ studie av företags kommunikation på Facebook
Författare: Lina Anglert, Daniella Pettersson och Birgitta Sjölund
Uppdragsgivare: Start Communication och More PR
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för medier, journalistik
och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2013
Handledare: Orla Vigsø
Sidantal: 64
Syfte: Syftet med vår studie är att, ur ett kommunikationsperspektiv, beskriva vad företag som bedöms
vara framgångsrika på sociala medier gör på Facebook.
Metod: Kvalitativ textanalys
Material: Fem inlägg vardera, med tillhörande kommentarer, hämtade från åtta företags fansidor på
Facebook.
Huvudresultat: De mönster vi kan se är att företagen i huvudsak väljer att kommunicera genom text
och bild. Resultatet visar även att länkar är vanligt förekommande och då främst till företagens egna
hemsidor. Vad gäller interaktionsarbete från företagens sida arbetar de sällan eller aldrig med direkta frågor till sina besökare. Innehållet i inläggen är till största del informerande och sällan av underhållande karaktär. Kommentarerna som ges till inläggen är övervägande positiva och endast ett företag har uteslutande negativa och neutrala kommentarer. Ytterligare en avvikelse vi kunnat identifiera är att andelen inspirerande inlägg skiljer sig markant åt företagen emellan. Alla företag, förutom två, besvarar kommentarer. Av de som besvarar kommentarer är det fyra företag som besvarar kommentarer personligt, det vill säga undertecknat med en medarbetares namn. Drygt hälften av företagen gilla-markerar sina besökares kommentarer – somliga mer frekvent än andra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Anglert, Lina
Pettersson, Daniella
Sjölund, Birgitta
Keywords
sociala medier
Facebook
fansida
relationsmarknadsföring
word-of-mouth
framgång
Series/Report no.
C850
Language
swe