Show simple item record

dc.contributor.authorKjernald, Gustav
dc.contributor.authorKockgård, Rickard
dc.date.accessioned2013-09-20T08:50:17Z
dc.date.available2013-09-20T08:50:17Z
dc.date.issued2013-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33998
dc.descriptionThe number of elderly continues to increase in Sweden which puts pressure on the elderly care. A proposed solution is to increase the use of information and communication technologies (ICT) in home care to both streamline care and enable older people to manage on their own to a greater extent. So far Västerås is the only municipality that has made a decision on an ICT solution, which they have chosen to call “eHemtjänst” (eHomecare). The purpose of this paper was to investigate the specific prerequisites and requirements for Gothenburg city regarding the potential implementation of eHemtjänst. A case study was conducted in which the thoughts and wishes of project managers, IT strategists and decision-makers were collected through semi-structured interviews. The results showed that the expectation was that eHemtjänst should be able to adapt to different needs and technology. The conclusion drawn was that Gothenburg will require a different model of eHemtjänst compared to the one discussed in Västerås. The key to a successful implementation may be to build a custom cross-platform solution. The study also found that home care in Gothenburg lacked sufficient technology and the competence needed for implementation of eHemtjänst in their current state.sv
dc.description.abstractAntalet äldre fortsätter öka i Sverige vilket sätter press på äldrevården. En lösning föreslås vara ökad användning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) inom hemtjänst för att både effektivisera vårdgivningen och möjliggöra att äldre i större utsträckning klarar sig på egen hand. Än så länge har bara Västerås kommun tagit beslut om en lösning, som dom valt att kalla eHemtjänst. Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka specifika förutsättningar och krav Göteborgs stad har på ett eventuellt införande av eHemtjänst. En fallstudie med grundad ansats genomfördes där tankar och önskemål från projektledare, IT-strateger och beslutsfattare samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade bland annat att förväntningar fanns på att eHemtjänsten ska klara av att anpassas efter olika behov och teknik. Slutsatsen som drogs var att Göteborg kommer att kräva en modell av eHemtjänst skild från den som diskuteras i Västerås, och där en nyckel till en lyckad implementation kan vara att bygga en anpassningsbar plattformsoberoende lösning. Studien fann även att hemtjänsten i Göteborg hade bristfälliga tekniska och kompetensmässiga förutsättningar för implementation av eHemtjänst i dagsläget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2013:023sv
dc.subjecteHemtjänstsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectäldresv
dc.subjectGöteborgsv
dc.subjectvälfärdsteknologisv
dc.titleFrån hemtjänst till eHemtjänstsv
dc.title.alternativeGöteborgs stads förutsättningar för digitaliserad hemtjänstsv
dc.title.alternativeFrom homecare to eHomecaresv
dc.title.alternativePrerequisites for digitalization of homecare in Gothenburgsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record